Herzien/opheffen van het tijdelijke warenwet besluit elektronische sigaret

Ik als e-sigaret rokende (dampende) nederlander vind het 'tijdelijke' warenwet besluit tegen de elektronische sigaret in zijn huidige vorm onzin. Het getuigt van grote incompetentie bij de besluitvormers of zijn deze verkeerd ingelicht door de media of dan wel andere instanties.

Alle gebruikers en verkopers van elektronische sigaretten en toebehoren in Nederland

Het besluit (https://www.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-456.html) zorgt er voor dat er geen 3de (of latere) generatie elektronische sigaretten meer verhandeld mogen worden. In het kort komt het er op neer dat alle typen elektronische sigaretten behalve wegwerpproducten worden verboden. Dit beperkt de consumenten keuzevrijheid enorm en daarnaast zullen een aantal (bijna alle) gevestigde elektronische sigaretwinkels/webshops hun deuren moeten sluiten.

Naast de keuzevrijheid van de 'e-sigaret' gebruikers zullen zij ook vaak niet de voldoening halen uit een de lagere generatie elektronische sigaret. Dit kan er vervolgens weer voor zorgen dat deze e-sigaret gebruikers weer terug gaan naar het 'analoge' roken, wat (wel bewezen) erg slecht is voor de gezondheid en komt dit besluit dus de volksgezondheid niet ten goede.

Het terugdraaien van het huidige 'tijdelijke' warenwetbesluit over de elektronische sigaret (https://www.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-456.html) en deze in een minder restrictieve vorm (in overleg met bijvoorbeeld het acvoda) opnieuw nemen.

minister
28-02-2016