Meclis kavga hdp millietvekillerine sald%c4%b1r%c4%b1

Handhaaf immuniteit parlementsleden HDP-Turkije

Een ruime meerderheid van het Turks parlement heeft ingestemd met een wetswijziging van president Erdogan om de juridische onschendbaarheid van parlementsleden van de Koerdische partij HDP op te heffen. De wijziging houdt in dat immuniteit niet geldt voor partijen die door de regering als terroristisch worden beschouwd.

Het Platform Nederland van Turkse en Koerdische Schrijvers en Kunstenaars

constateren dat:

Dat president Erdogan en zijn AKP-partij de HDP een terroristische partij noemt terwijl het gaat om de democratisch gekozen vertegenwoordiging van de Koerden in Turkije. HDP-partijvoorzitter Demirtas heeft bovendien ontkend dat de HDP gelieerd is aan de PKK en ook geen voorstander van terroristische activiteiten is. Wij constateren dat de wetswijziging alleen tot doel heeft de HDP buitenspel te zetten bij de volgende verkiezingen.

De regering en politieke partijen in Europa en het Europees parlement de Turkse regering erop te wijzen dat de democratie in het land geweld wordt aangedaan met de wetswijziging en op haar schreden terug te keren.

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Europees Parlement
15-08-2016