Screen shot 2017 06 29 at 19.29.08

Geen megastal met 2000 geiten aan de N217 tussen Blaaksedijk en Mijnsheerenland

1.435 ondertekeningen

De ondertekenaars van deze petitie willen hun grote zorg uiten en bezwaar maken tegen het voornemen om goedkeuring te verlenen aan de nieuwbouw activiteiten aan de Provinciale weg 7d te Mijnsheerenland. Dit ten behoeve van een megagrote geitenhouderij met ca. 2000 geiten.

Inwoners van de Blaaksedijk, inwoners van Mijnsheerenland, iedereen die gebruik maakt van Recreatieoord Binnenmaas, leden van de sportverenigingen in de omgeving van de megastal, iedereen die gebruik maakt van de N217 en verder iedereen die zich zorgen maakt over de volksgezondheid in dit gebied.

constateren dat:

Wij maken ons grote zorgen omtrent de verspreiding van bacterien, fijnstof en endotoxinen welke een verhoogd risico geven op Q-koorts of luchtwegproblemen. De stankoverlast afkomstig van een mega geitenstal kan in het geval van ernstige hinder leiden tot stress gerelateerde gezondheidsklachten

dat de gemeente afziet van de plannen zoals gepresenteerd in het Voorontwerpwijzigingsplan Provinciale weg 7d Mijnsheerenland. Wij vinden dat een dergelijk grootschalig bedrijf niet past tussen twee woonkernen en vlakbij recreatie gebieden. Wij verwachten van uw College dat zij er alles aan doet om de kwaliteit, de leefbaarheid en de volksgezondheid niet in gevaar te brengen en zodoende noodzakelijke waarborgen bied voor onze gezondheid.

Het antwoord

Er komt geen megastal

Aanvankelijk zou de gemeente meewerken aan de uitbreiding van een geitenhouderij aan de Provincialeweg 7d in Mijnsheerenland. Vanaf 12 juni 2017 mochten omwonenden daarover inspreken en op 14 juli verscheen een rapport over een onderzoek van het ministerie dat aantoont dat er inderdaad vaker longontstekingen voorkomen tot een afstand van 2 kilometer van geitenhouderijen. Hoewel de oorzaak onduidelijk is wordt uit voorzorg de wijziging voor het bestemmingsplan toch geweigerd.

Bron: binnenmaas.nl - College weigert medewerking aan uitbreiding geitenhouderij Mijnsheerenland

REACTIE VAN DE PETITIONARIS

Iedereen ontzettend bedankt voor uw ondertekening. Uw steun heeft mede geholpen om de MEGA geitenstal tegen te houden.

Met hartelijke groet,

EINDE REACTIE

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Binnenmaas
23-07-2017
Antwoord verwacht:
06-10-2017
Beantwoord
Organisatie:
particulier

Er komt geen megastal

REACTIE VAN DE PETITIONARIS

Met hartelijke groet,

EINDE REACTIE

05-10-2017

RTV Rijnmond: Mijnsheerenland mekkert over komst 2000 geiten

RTV Rijnmond bericht: "Bewoners in Mijnsheerenland zijn een petitie gestart tegen de komst van een geitenhouderij. Een lokale boer wil met 2000 geiten biologische melk produceren.

+Lees meer...

Daar is tegenwoordig veel vraag naar. De gemeente Binnenmaas staat achter het plan, maar omwonenden zeggen dat er te veel gezondheidsrisico's zijn." (...) Lees verder

20-08-2017

Partij voor de Dieren: Plan megageitenstal gevaar voor volksgezondheid

De Statenfractie Zuid-Holland van de Partij voor de Dieren schrijft:

Het plan om een megastal voor 2000 melkgeiten te bouwen in Mijnsheerenland is een bedreiging voor de volksgezondheid. De provincie zou de komst van zo’n stal daarom moeten verbieden.

+Lees meer...

Dat stelt de Partij voor de Dieren in Zuid-Holland. Ook de omwonenden hebben zich met een petitie tegen de bouw van de megageitenstal gekeerd.

Een melkgeitenhouder is van plan om (...) Lees verder

20-08-2017