Rijkswaterstaat is bezig met plannen om de A20 tot het Gouwe aquaduct te verbreden en te herinrichten. Echter, één van de denkrichtingen daarbij, is het verdwijnen van de toe- en afrit Gouda op de A12. Dit betekent een forse tegenslag voor de bereikbaarheid van Gouda en gehele regio Midden-Holland!
Alle economisch belanghebbenden van Gouda en regio Midden-Holland.
Dat er wordt nagedacht over het schrappen van de toe- en afrit van Gouda aan de A12.
Hierdoor wordt het verkeer van en naar Gouda gedwongen om de parallelstructuur te gebruiken waarin diverse verkeerslichten en een beweegbare Amaliabrug zitten.
Het betekent omrijden over een 80km-weg, filevorming en toenemende vertragingen.
Een bloeiende stad als Gouda wordt hiermee teruggeworpen in ontwikkeling en bereikbaarheid.
Ook de Krimpenerwaard wordt slechter bereikbaar.
Verbreding voor doorstroming is goed, maar verslechtering van de bereikbaarheid Gouda en de regio Midden-Holland kan en mag niet het gevolg zijn.
om in de planvorming voor de verbreding van de A20 tot het Gouwe aquaduct, deze alternatieven/denkrichting daarom niet tot uitvoering te brengen, argumenten voldoende te wegen, verdere onrust te voorkomen en daarom direct te schrappen.
Maandagavond 19 februari hebben ondernemers uit Gouda en omgeving aandacht gevraagd voor hun zorg over het mogelijk afsluiten toerit 11. Dit werd gedaan door de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen een grote sleutel van de stad aan te bieden.
Voorzitter Gouda-Onderneemt Nico Voogt, sprak namens de ondernemers in heel MiddenHolland; 'De minister heeft de sleutel in handen voor de bereikbaarheid en de doorstroming van het verkeer van en naar Gouda en regio. Wij vragen de minister om simpelweg die ene denkrichting uit de plannen te halen.
De Economische gevolgen zijn groot voor Gouda en regio'.
De minister zegde, na ontvangst van een deel van de petitie, een nader gesprek toe op het ministerie.
Het tekenen van de petitie blijft nog steeds een bittere noodzaak!
Zie OmroepWest
Met draagvlak uit gehele regio van ondernemersorganisaties in Midden Holland is de zienswijze ingediend. Gelet op het grote draagvlak en steun vanuit deze petitie gaan we graag nader met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan tafel ter verdere toelichting.
De regio MiddenHolland met Zuidplas, BodegravenReeuwijk. Waddinxveen , Krimpenerwaard en Gouda is georganiseerd onder MiddenHolland-Onderneemt.nl Ook landelijke lobby vanuit TLN en VNO gestart. Sluiten toerit is geen optie. Overheden in regio hebben eveneens een dergelijke zienswijze ingediend. Blijf svp dus ook deze petitie tekenen en nodig ieder uit dat ook te doen.
GoudaOnderneemt/Gouda heeft na een overleg met Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat inmiddels en desgevraagd de schriftelijke bevestiging ontvangen dat de afrit 11 ondanks de presentaties en bijeenkomsten die we (belanghebbenden, ondernemersorganisaties, bestuurders overheid) inmiddels hebben bijgewoond uiteindelijk toch blijft. De denkrichting blijft om de toerit naar ROTTERDAM en DEN HAAG (dus beiden!) GEHEEL AF TE SLUITEN. Blijf dus SVP petitie steunen en delen.