Een diploma is een middel waarmee wij als samenleving opgedane kennis en ervaring kwantificeren. We toetsten door middel van een examen of de leerling de lesstof correct kan toepassen en niet of het verantwoordelijke instituut de verplichtingen ten opzichte van de leerlingen is nagekomen.
De Nederlanders
Wij constateren dat 354 leerlingen van VMBO Maastricht het slachtoffer zijn geworden van een instituut dat ernstig heeft gefaald in de primaire taak die het heeft en dat deze leerlingen desondanks, en met een zelfstandigheid vergelijkbaar met hogere opleidingniveaus, zichzelf hebben voorbereid op de landelijke examens en deze met succes hebben afgerond.
Wij verzoeken dat deze leerlingen zonder verdere vertraging hun diploma in ontvangst mogen nemen en hun leerweg kunnen vervolgen.
Ontwikkelingen rondom examens VMBO Maastricht
"De situatie in Maastricht kent alleen maar verliezers. Ik vind het ongelooflijk wat hier is gebeurd en ik betreur het zeer dat de 354 leerlingen zijn getroffen door het onverantwoorde handelen van het bevoegd gezag van de scholen. Met de gekozen maatregelen doen we recht aan ons examenstelsel en de waarde van een diploma, maar beogen we bovenal zoveel mogelijk leerlingen alsnog in staat te stellen hun middelbare schoolperiode af te sluiten met een vmbo-diploma. Daarmee kunnen we het hen aangedane leed niet wegnemen. Dat spijt me zeer. We doen nu het maximale voor de leerlingen wat in de gegeven omstandig- heden binnen onze mogelijkheden ligt."
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob
"De situatie in Maastricht kent alleen maar verliezers. Ik vind het ongelooflijk wat hier is gebeurd en ik betreur het zeer dat de 354 leerlingen zijn getroffen door het onverantwoorde handelen van het bevoegd gezag van de scholen.
Met de gekozen maatregelen doen we recht aan ons examenstelsel en de waarde van een diploma, maar beogen we bovenal zoveel mogelijk leerlingen alsnog in staat te stellen hun middelbare schoolperiode af te sluiten met een vmbo-diploma. Daarmee kunnen we het hen aangedane leed niet wegnemen. Dat spijt me zeer. We doen nu het maximale voor de leerlingen wat in de gegeven omstandig- heden binnen onze mogelijkheden ligt."
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob