Bjgcexlciaa9qhi.jpg large

Stop de sloop van de historische Singelschool in Schiedam

Schiedam wil de Singelschool uit 1912 slopen ondanks een advies uit 2012 van de Historische Vereniging om het te behouden. Het is een van de allerlaatste vooroorlogse scholen die de stad heeft. Bovendien geeft sloop verzakkingsproblemen in de straat en zijn er alternatieve nieuwbouwlocaties.

Bewoners van de Singel en omgeving.

Dat er te weinig wordt geluisterd naar kritiek van de buurt en de Bewonersvereniging Oost. Men duwt dit plan maar door. Terwijl de nieuwbouw ook gebouwd kan worden op de locatie Peperklip of het Gat van Bolmers. En dan kan de oude school à la het project De Omscholing in Rotterdam worden omgebouwd tot appartementen. Ook treden er op die manier geen scheuren en verzakkingen op in deze straat die zulk zwaar bouwverkeer helemaal niet aankan. En wie betaalt de schade eigenlijk?

Maak pas op de plaats en weeg de alternatieven beter af. Schiedam heeft een geschiedenis van achteloos slopen. Terwijl de stad als een geliefde oude trui is. Je kunt er steeds een draadje uittrekken en vervangen door iets goedkoops omdat het voorpand -de drie grachten- 'toch nog intact is', maar je blijft achter met een armoedige en onherkenbare trui. Schiedam is meer dan de Lange Haven. Ook daarbuiten is er historie die het behouden waard is.

Schiedam
22-12-2016