Red Hebreeuwse en Joodse Studies in Leiden

Onlangs heeft het bestuur van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden besloten de opleiding Hebreeuwse en Joodse Studies op te heffen. Op dit moment ligt het besluit bij het College van Bestuur dat binnen afzienbare tijd een definitieve beslissing moet nemen. De opleiding Hebreeuwse en Joodse Studies is uniek in Nederland en daarbuiten en staat internationaal hoog aangeschreven. Het verlies van deze opleiding zou daarom ook leiden tot een verschraling van het academische landschap in Nederland. Het onderzoek naar het Hebreeuws, Aramees en het Jodendom is belangrijk voor onderzoek naar het Oude Testament, de Joodse en Christelijke traditieliteratuur en de geschiedenis van het oude en moderne Israël. Om dit te voorkomen, vragen wij u om steun.

Recently the board of the Faculty of Humanities of Leiden University decided to abolish the BA-program Hebrew and Jewish Studies, and within a short period of time the Board of Directors of the University will make their final decision about this matter. The Hebrew and Jewish Studies program is unique in The Netherlands as well as continental Europe, and is highly appreciated all over the world. Furthermore, the abolishment of this program would most certainly lead to impoverishment of the academic world. The research done in the fields of the Hebrew and Aramaic languages, and Judaism is not only important for the study of the Old Testament, but also for the Jewish and Christian literature and the history of ancient and modern Israel. To prevent this from happening, we kindly ask for your support.

Docenten, studenten en betrokkenen bij de opleiding Hebreeuwse en Joodse Studies in Leiden

Dat de Faculteit der Geesteswetenschappen de opleiding Hebreeuwse en Joodse Studies (HJS) wil opheffen;

Dat er geen inhoudelijke redenen voor opheffing zijn;

Dat opheffing tot verschraling van het vakgebied gaat leiden;

Dat HJS de enige studie in Nederland is die op deze manier onderwijs over taal, cultuur en religie aanbiedt;

Dat de studie internationaal gezien tot de academische top behoort en steun krijgt vanuit binnen- en buitenland.

Het bestuur van de Faculteit der Geesteswetenschappen het besluit om de oudste opleiding op te heffen in te trekken;

Het College van Bestuur niet met dit besluit in te stemmen;

De Universiteitsraad niet met dit besluit in te stemmen.

universiteitsbestuur
31-07-2016
Angelique Hofman, namens de docenten en studenten van de opleiding Hebreeuwse en Joodse Studies aan de Universiteit Leiden

Brede steun voor joodse studies Leiden

17-01-2013 11:28 | Kerkredactie LEIDEN – Enkele duizenden mensen uit binnen- en buitenland hebben zich uitgesproken tegen de opheffing van de opleiding Hebreeuwse en joodse studies aan de Universiteit Leiden. De verontwaardiging is „enorm” en de plannen om de studie op te heffen blijken veel mensen te raken, stelden de initiatiefnemers van de petitie woensdag in een verklaring. „De belangstelling in de (sociale) media is groot en de petitie die drie weken geleden gestart is heeft tot een stormloop geleid.” Inmiddels hebben meer dan 3100 sympathisanten de petitie op petitie.nl ondertekend.

Ze zijn afkomstig uit landen als Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, België, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Spanje, Roemenië, Litouwen, Israël, Turkije, Verenigde Staten, Canada, Australië, Argentinië, Indonesië, Singapore, Nieuw-Zeeland, Japan en Tanzania. Onder de ondertekenaars bevinden zich vakgenoten en geleerden uit andere vakgebieden, joodse en christelijke geestelijken, leraren, voorgangers, politici en vertegenwoordigers van christelijke en joodse instellingen. De definitieve beslissing door het college van bestuur van de Universiteit Leiden over Hebreeuwse en joodse studies wordt eind januari, begin februari verwacht. In december meldde de faculteit geesteswetenschappen dat het doek voor de studie valt: 2013-2014 wordt het laatste studiejaar en tot 2018 mogen studenten nog afstuderen.

Reformatorisch Dagblad
17-01-2013

Steun uit hele wereld voor joodse studies

Steun uit hele wereld voor Joodse Studies LEIDEN - Een petitie tegen de opheffing van de Hebreeuwse en Joodse Studies als zelfstandige studierichting aan de Universiteit Leiden is inmiddels ruim 3000 keer ondertekend.   Zie link voor vervolg artikel.

17-01-2013

Grote lobby voor behoud Hebreeuwse en Joodse Studies

Leiden - 24 december 2012 - Studenten en docenten van Hebreeuwse en Joodse Studies komen in actie om hun studie te behouden. Onder leiding van studievereniging Sababa wordt een waar mediaoffensief georganiseerd om aan te tonen dat er voldoende draagvlak is om de opleiding te laten voortbestaan. Zo komen er vanuit universiteiten over de hele wereld steunbetuigingen binnen, omdat Hebreeuwse en Joodse Studies internationaal goed staat aangeschreven.

Ook de Israëlische ambassade komt in het verweer tegen de plannen van de universiteit. De faculteitsraad van de faculteit Geesteswetenschappen heeft namens de Universiteit Leiden een plan opgesteld waarin argumenten worden genoemd om Hebreeuwse en Joodse Studies te schrappen. Een daarvan is dat er te weinig voltijd studenten zijn ingeschreven. Daarnaast is er druk vanuit de politiek om het aantal kleine opleidingen te verminderen. Verder meent de universiteit dat de expertise van de diverse vakken behouden blijft, door deze onder te brengen bij andere studies.  Christel de Lange en Angelique Hofman van studievereniging Sababa zijn het niet eens met de plannen. Naast het argument dat er te weinig animo zou zijn hebben de studentes verder weinig inhoudelijke argumenten kunnen vinden. “Als opleiding draaien we quitte, dus de kosten zijn geen probleem. Er zijn ook meer dan voldoende inschrijvingen op de afzonderlijke vakken. Het enige argument is politiek”, zegt Angelique. Haar studiegenote Christel somt op waarom de opleiding behouden zou moeten blijven. “We zijn de oudste opleiding van de universiteit. Dat de expertise al zo lang bestaat is volgens mij al een goede reden om dit te behouden. We zijn de enige universiteit in Nederland en het Europese vasteland die de mix van taal, geschiedenis, cultuur en religie op deze manier aanbied”.  De universiteit onderstreept dat de studenten met diverse goede argumenten komen om de opleiding te behouden, maar blijft vasthouden aan het plan. Met de media-aandacht hopen de studenten het verschil te maken. Uiteindelijk moet het College van Bestuur beslissen of het schrappen van Hebreeuwse en Joodse Studies doorgaat.  Aangezien het verminderen van het aantal kleine opleidingen in heel Nederland speelt, zitten ook andere studies op de schopstoel. “In Groningen wordt gekeken of het mogelijk is het Fins en Hongaars onderwijs op te heffen. We hebben begrepen dat beide ambassades zich al achter de opleidingen hebben geschaard”, aldus Christel. Omdat Nederland zowel een kenniseconomie als een exportland is, lijkt het van belang dat er in ieder geval op één plek in Nederland zulke opleidingen worden aangeboden. Inmiddels is er een online petitie gestart om de opleiding Hebreeuwse en Joodse Studies van de ondergang te redden: https://petities.nl/admin/petitions/red-hebreeuwse-en-joodse-studies-in-leiden

24-12-2012