Behoud Tramplein 9

Steun ons in de strijd om behoud van Tramplein 9 Purmerend. Sloop dreigt, gevel kan niet behouden blijven. Nieuwbouw van 6-hoog staat gepland op een beeldbepalende plek aan de rand van het historisch centrum. Bijgevoegde tekening is, zoals vermeld een impressie. Aan een nieuw ontwerp wordt gewerkt.

inwoners van de stad Purmerend en iedereen die de stad een warm hart toedraagt

Dat Tramplein 9 Purmerend niet gesloopt en vervangen mag worden door nieuwbouw van 6-hoog. Purmerend is niet royaal gezegend met historische gebouwen en karakteristieke gevelbeelden. Het geringe aantal dat resteert verdient het om behouden te worden.

Behoud van het beeldbepalende en karakteristieke gevelbeeld van Tramplein 9 Purmerend, (voormalig Bellevue/Sichuan Food/Wij Allemaal).

Purmerend
01-10-2016
Tineke Abercrombie-Schoorl
Vereniging Historisch Purmerend

Bellevue wordt herbouwd

Eindelijk kunnen we na bijna 3 jaar praten, strijden, inspreken, brieven schrijven, protesteren etc. laten weten dat Tramplein 9 zal worden gesloopt maar dat er een exacte kopie zal worden teruggebouwd.

Na het uitbrengen van het rapport van architectuurhistoricus Wijnand Galema werd duidelijk dat Tramplein 9 een beeldbepalend gebouw was en dat het pand en het bouwvolume behouden moesten blijven. Intermaris heeft de plannen opnieuw bekeken en anders ingevuld. Het pand wordt gesloopt maar er wordt een exacte replica gebouwd van het pand zoals dat er rond 1900 uitzag. In het herbouwde Bellevue en naastliggende panden komen 21 sociale huurwoningen. De voorlopige planning is dat de ruimtelijke procedures starten in het tweede kwartaal 2018, dan volgen sloop en bouw vanaf het tweede kwartaal 2019 en hoopt men klaar te zijn met de bouw in de eerste helft van 2020. Heel hartelijk dank aan een ieder die ons de petitie heeft ondertekend. Maar ook dank aan Intermaris die uiteindelijk bereid bleek het beeldbepalende stadsbeeld te handhaven. Wij zijn heel blij en tevreden met het uiteindelijke resultaat!

05-07-2017