Als gevolg van inspraakprocedures is er bij de herinrichting van de Oudwijkerdwarsstraat in Utrecht een onveilige verkeerssituatie ontstaan. Het is een 30 km weg maar nodigt uit om veel sneller te rijden. Een 30 km weg moet simpelweg zo worden ingericht dat mensen er niet harder gaan rijden dan 30 km per uur. Voorkom verkeersdoden en tref maatregelen voor de veiligheid!! Wacht niet tot het eerste ongeluk maar doe nu iets. De weg wordt gebruikt door veel kinderen als oversteekplaats naar de speeltuin en op de route naar school. Het gebeurt nu al dat auto's hier keihard overheen racen met meer dan 50 km per uur. Een paar verkeersdrempels of andere maatregelen moet zorgen dat dit gaat veranderen en iedereen weer veilig kan oversteken en fietsen op de Oudwijkerdwarsstraat. Het kan ook op de nabijgelegen wegen. Waarom dan niet op de Oudwijkerdwarsstraat? Een 30 km weg moet niet worden ingericht als een 50 km weg, dan gaan mensen er echt geen 30 kilometer per uur rijden.
Buurtbewoners en ouders van kinderen die op de Odyssee zitten.
De gemeente tot het plaatsen van dwingende maatregelen zoals drempels, waarschuwingsborden of andere maatregelen.
De gemeente heeft aan de eisen voldaan
Omdat de gemeente aan alle eisen uit de petitie heeft voldaan is deze petitie nu gesloten.
Omdat de gemeente aan alle eisen uit de petitie heeft voldaan is deze petitie nu gesloten.
Hierbij een update n.a.v. de petitie verkeersveiligheid Oudwijkerdwarsstraat.
De petitie is inmiddels 374 keer ondertekend. Er is contact geweest met de gemeentelijk projectleider en het wijkbureau. Volgende week wordt er met een afvaardiging van de gemeente gelopen door de straat om mogelijke oplossingen te bespreken. Hiervan zullen we jullie op de hoogte houden. De situatie heeft inmiddels ook de aandacht getrokken van de Oostkrant, de Telegraaf en het AD. Graag de petitie zoveel mogelijk delen!
De aanleiding voor de petitie is dat het hoofddoel om een veiliger straat te maken niet gehaald is. In de eerste plannen waren plateaus en klinkers begroot als vertragende maatregelen maar deze zijn terecht gesneuveld in de inspraakprocedures i.v.m. geluidsoverlast en schade aan de belendende woningen. Deze schade was het gevolg van trillingen wanneer auto`s en bussen over de drempels rijden. De wegversmallingen in de oude situatie werkten niet goed en zijn daarom verwijderd. Resultaat is dat de Oudwijkerdwarsstraat nu meer lijkt op een landingsbaan dan een 30 km weg/ woonstraat. Vanuit haar zorgplicht (/begroting) had de gemeente moeten komen met alternatieven voor drempels en klinkers met een gelijkwaardige snelheid remmende werking. Dit zouden bijvoorbeeld zebrapaden of grasroosters kunnen zijn. Deze alternatieven zijn zelfs goedkoper dan klinkers of plateaus. Omdat klinkers en plateaus wel in de aanvankelijke plannen waren voorzien en begroot zou het vrijmaken van geld voor alternatieven hiervoor geen probleem moeten zijn.
Wordt vervolgd...