U, de petitionaris
Image

Toekomstige Zuiderzeelijn naar Denemarken en Zweden

1.007 ondertekeningen

Al jaren wordt er in Nederland gesproken over een nieuwe spoorlijn van Amsterdam naar Groningen (de Zuiderzeelijn) volgens spoorvisie 2040 zal die spoorlijn worden bediend met een internationale trein van Amsterdam naar Hamburg. Zo'n trein kan net zo goed doorrijden naar Kopenhagen en Stockholm.

Petitie

Wij

Treinreizigers van Amsterdam naar het buitenland (Duitsland en Denemarken)

 

constateren dat:

  • Als straks in 2040 of eerder die Zuiderzeelijn klaar is rijdt er een internationale trein van Amstedam naar Hamburg over.

  • Laat die trein doorrijden naar Kopenhagen en een nachttrein van Amsterdam naar Stockholm.

 

en verzoeken

  • de toekomstige internationale trein van Amsterdam naar Hamburg die straks over de Zuiderzeelijn rijdt, door te laten rijden naar Kopenhagen

  • en ook een nachttrein van Amsterdam naar Stockholm via Groningen, Bremen, Hamburg, Kopenhagen en Malmö.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
Tweede Kamer 
Petitieloket:
Einddatum:
23.12.2025 
Petitionaris:
Tim Sekac 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Doel is toekomstmuziek in de komende 19 jaar!

De gemeentes Friesland en Groningen zetten zich keihard in voor deze verbinding, en als het aan hen ligt en aan Spoorvisie 2040 ligt de lijn er voor 2040. Niet alleen de nieuwe lijn van Lelystad naar Groningen, maar ook het doortrekken van de lijn naar Duitsland en Scandinavië, wat allemaal over bestaand spoor kan zal een feit zijn.

+Lees meer...

In 2028 word de Fhermanbelt-tunnel tussen Hamburg en Kopenhagen gerealiseerd, zodat de treinen daar niet meer op de boot hoeven. Des te sneller de trein vanuit Nederland ook van die verbinding kan proviteren, des te beter! Ook zal het heel Nederland van deze lijn kunnen profiteren, om zo gemakkelijk in het noorden te komen wonen en werken, en zo met de trein naar het hart van het land en terug te rijzen. Niet alleen Noord Nederland, maar heel Nederland moet deze lijn krijgen.

De Stentor

SpoorPro

Leeuwarder Courant

Ov-Magazine

01.07.2021