Aku fontein

Red de AKU-fontein

1.976 ondertekeningen

Behoud en restauratie van de AKU fontein op het Gele Rijders Plein in Arnhem. Teken de petitie!

Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

de voorstanders voor behoud van de AKU fontein op het Gele Rijders Plein

constateren dat:

dat er plannen zijn om het Rijksmonument de AKU fontein te willen verplaatsen.De AKU fontein is een beeldbepalend element in het stadsbeeld. Het ensemble fontein, zuil en pergola naar ontwerp van H. Brouwer (Brouwer en Deurvorst architecten) en het sculptuur van de kunstenaar Shinkichi Tajiri zijn de belangrijkste bezienswaardigheden van het Gele Rijders Plein.De AKU fontein heeft naast een bewezen ontmoetingsfunctie ook een verkoelende werking die onvervangbaar is.

Erfgoedvereniging Heemschut stelt met schrik kennis te hebben genomen van de mogelijke ontwikkelingen en wijst op de voor Arnhem zo belangrijke betekenisvolle plek in samenhang met de Tweede Wereldoorlog. Zij stelt dat de AKU fontein in samenhang met het Willemsplein en het Gele Rijders plein, grote kansen biedt om één van de mooiste en meest bijzondere openbare ruimtes van Arnhem te creëren, maar om deze ruimte optimaal te kunnen benutten zijn nu de juiste beslissingen noodzakelijk. Volgens de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is de AKU fontein één van de topmonumenten van de wederopbouw, één van minder dan 100 in heel Nederland en binnen deze illustere selectie van grotendeels gebouwen, haast uniek als monumentale openbare ruimte. Het is een zeer geslaagd voorbeeld van een stadsplein uit de wederopbouwperiode en ondanks het verval, in essentie gaaf bewaard gebleven en daarmee uitstekend en eigenlijk eenvoudig te restaureren.

de Gemeenteraad Arnhem om de AKU fontein op de plaats waar het monument behoort te handhaven en zorg te dragen voor behoud en restauratie van de AKU fontein, de bijbehorende vitrines, beeld en pergola op het Gele Rijders Plein.

Het antwoord

De AKU-fontein in Arnhem is gered

De AKU-fontein in Arnhem is gered en blijft staan op zijn huidige plek.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Arnhem
31-08-2018
Beantwoord
D.M. Giesbert