Ls

Rechtbank Lelystad moet blijven

Op maandag 31 augustus 2015 heeft het gerechtsbestuur van de Rechtbank Midden-Nederland het Meerjarenplan van de Raad voor de Rechtspraak gepresenteerd. Onderdeel van dit plan is dat zeven rechtbanken (locaties), waaronder Lelystad, niet langer als volwaardige rechtbank zullen fungeren. De kantoorfunctie vervalt geheel en het aantal te behandelen zaken wordt fors beperkt, waarbij diverse soorten zaken in het geheel niet meer in Lelystad zullen worden behandeld. Bovendien blijft een prachtig nieuw en uitstekend bereikbaar gebouw leeg staan. Wij vinden dat de huidige volwaardige vestiging van de rechtbank in Lelystad behouden moet blijven.

Advocatuur Burgers Medewerkers van de Rechtbank Lokale bestuurders

1. Dat de rechtspraak dicht bij de burger dient plaats te vinden en volledig toegankelijk dient te blijven voor de rechtzoekenden in Flevoland;
  2. Dat een Rechtbank thuis hoort in iedere provincie, dus ook in Flevoland;
  3. Dat de werkgelegenheid in Flevoland dient te worden gewaarborgd.

De rechtspraak, die al 25 jaar op kwalitatief hoog niveau in Flevoland bedreven wordt, moet in Flevoland volledig behouden blijven.

minister
10-11-2016