Ouderenzorg/Een VN Verdrag voor Ouderen

Het is tijd voor een Verdrag voor Ouderen, dat landen verplicht om ouderen een menswaardig bestaan te gunnen. Zij hebben daar net zo een recht op als ieder ander. Laat Staatssecretaris Van Rijn zich daarvoor sterk maken, in plaats van een beleid te verdedigen dat ouderen in de steek laat.

eisen voor onze ouderen recht op zorg onder menswaardige omstandigheden in een veilige omgeving.

dat ouderen in verzorgingshuizen aan hun lot worden overgelaten door een gebrek aan zorg, personeel, tijd; dat de overheid wil dat ouderen langer thuisblijven, maar daar niet de benodigde zorg tegenover stelt. Bovendien zullen ouderen thuis juist vereenzamen.

de Tweede Kamer, de regering op te dragen ouderen te beschermen door het opstellen van een VN-Ouderenrechtenverdrag. Dit verdrag verplicht landen ouderen een menswaardig bestaan te geven. Het Verdrag verplicht landen ouderen te verzekeren van de zorg die nodig is voor hun welzijn. In het Verdrag staat dat overheden, instellingen e.d. zorgen voor voldoende kwaliteit van personeel, medische en sociale zorg, veiligheid, en gezond eten.

08-02-2016
Fanny van der Linden en Ronald Vecht