Mishandeling zwaan Transvaalbuurt Arnhem

Zondag 20 april, eerste Paasdag, troffen bewoners van de Transvaalbuurt de broedende zwaan onthoofd op haar nest. Er zijn verdachten aangehouden: een 23-jarige man uit Ede en een 24-jarige Arnhemmer. Zij zouden op zaterdagavond met de kop van de zwaan in het uitgaansgebied van Arnhem gezien zijn.

bewoners van de Transvaalbuurt in Arnhem, inwoners van Arnhem en omgeving

dat in de nacht van 19 op 20 april jl. een jarenlange buurtbewoonster van de Transvaalbuurt, een vrouwelijke zwaan, geheel zinloos en door menselijk handelen om het leven is gebracht. De zwaan werd zondagmorgen onthoofd op haar nest met daarin zes eieren aangetroffen. De vermoedelijke daders worden momenteel verhoord. Deze laffe daad moet naar onze mening zwaar bestraft worden, om herhaling van dergelijke nutteloze daden te voorkomen.

Wij verzoeken de rechtbank bij de veroordeling van de daders rekening te houden met de nutteloosheid en impact van deze daad. Het gemis van het dier door buurtbewoners en door vader zwaan die al dagen onthutst rond het nest doolt is groot. Ook verzoeken wij de rechtbank in haar veroordeling rekening te houden met het statement dat zij richting de maatschappij kan maken: de mishandeling van onschuldige, weerloze dieren tolereren wij in Nederland niet!

Openbaar Ministerie (artikel 12 Sv-procedure)
24-07-2016
Margot van Brandenburg