BTW voor beeldende kunst terug naar 6%

23.589 ondertekeningen

Inmiddels is de BTW voor beeldende kunst weer teruggebracht naar 6%! Mede dankzij de grote respons op deze petitie, waarvoor iedereen dank!

Dit is een belangrijke stap in de goede richting. De BTW-verhoging was schadelijk voor de verkoop van kunstwerken evenals de internationale concurrentiepositie. Nu krijgt de markt enige kans zich te herstellen. Met het oog op alle overige bezuinigingen is dit van essentieel belang.

Maar de politieke situatie is juist vóór de verkiezingen weer onzeker. Vind je dat de BTW ook na de verkiezingen op 6% moet blijven, teken dan alsnog deze petitie!

beeldend kunstenaars, galeriehouders, verzamelaars, collega's uit de sector, en kunstliefhebbers

constateren dat:

Ongelijke handhaving van de BTW voor podiumkunsten en beeldende kunst brengt een onacceptabel onderscheid in de culturele sector aan. Terwijl de podiumkunsten teruggaan naar 6% BTW, krijgt de beeldende kunst met een tweede BTW-verhoging te maken. Door de BTW-verhoging daalde de verkoop via galeries het afgelopen jaar reeds met 25%. De beeldend kunstenaars worden onevenredig hard getroffen door deze opeenstapeling van bezuinigingen.

Er mag geen onderscheid gemaakt worden in het BTW-tarief binnen de culturele sector. Ook de beeldende kunst moet terug naar 6% BTW! Een lager BTW-tarief verlicht de lasten voor de beeldend kunstenaar, stimuleert het ondernemerschap, repareert de sterk dalende opbrengsten en helpt de internationale marktpositie te handhaven.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

04-10-2016
Antwoord verwacht:
15-09-2017
Ingetrokken
Rob Voerman
Organisatie:
Actiecomité Schuilen in het Rijks

Reactie van

"Voor .

24-08-2012

Reactie van D66 op "BTW voor beeldende kunst terug naar 6%"

"Voor D66 is kunst en cultuur een inspiratiebron voor iedereen en helpen ze een samenleving om voortdurend op zichzelf te kunnen reflecteren. Een sterke culturele sector is een essentiële voorwaarde voor een open, zich ontwikkelende en verbonden samenleving. D66 wil een culturele sector die voor een groot deel in staat is zichzelf draaiende te houden.

+Lees meer...

De overheid is er niet om kunst te beoordelen. De taak van de overheid is een klimaat te creëren waarin kunstenaars succesvol kunnen ondernemen. Verhoging van de BTW op kunsten maakt dit aanzienlijk lastiger. Gelukkig heeft D66 het hoge BTW tarief op podiumkunsten en beeldende kunst teruggedraaid. Hierdoor zal de culturele sector beter in staat zijn, zijn verdiencapaciteit te vergroten. Voor D66 is de insteek om dit ook na de verkiezingen zo te houden."

D66
24-08-2012

Reactie van GroenLinks op "BTW voor beeldende kunst terug naar 6%"

"Na het sluiten van het Lenteakkoord was er in het begin onduidelijkheid over de BTW-heffing voor beeldende kunst. Uiteindelijk is het toch gelukt om ook de BTW op kunstvoorwerpen en kunstenaars weer onder het lage BTW-tarief te laten vallen.

+Lees meer...

Dus ook voor deze sector is de pijnlijke bezuiniging van kabinet-Rutte van tafel. GroenLinks is blij en opgelucht dat het gelukt is deze bezuinigingen terug te draaien en op deze manier ook de eis van de petitie heeft kunnen inwilligen. Een bloeiende cultuursector is van groot belang en GroenLinks zal zich hier voor blijven inzetten. Wat GroenLinks betreft blijft de BTW voor podiumkunsten en de beeldende kunst dan ook in het laagtarief."

GroenLinks