Aardgasbaten voor de regio

In het Noorden wordt veel gas gewonnen maar de aardgasbaten vloeien in de staatskas. De regio waar gas gewonnen wordt moet meer profiteren van die baten. Niet alleen de lasten maar ook de lusten. Daarom een fonds bestemd voor de regio gevoed met 10% van de aardgasbaten.

Inwoners van Noord Nederland en sympathisanten

in het Noorden de gevolgen van gaswinning duidelijk zichtbaar zijn door bodemdaling en aardbevingen; het Noorden niet profiteert van het vindplaatsprincipe; er geen structurele compensatie voor het Noorden geboden wordt. 10 % van de bevolking in het Noorden woont en daarom ook recht hebben op 10% van de aardgasbaten; er naast het Waddenfonds ook een fonds moet worden ingericht specifiek voor het landelijk gebied.

de Regering een wetsvoorstel voor te bereiden voor een structureel gevuld compensatiefonds voor die landelijke gebieden waar gas gewonnen wordt om de schade te herstellen en de economie te versterken, dit fonds te voeden met 10 % van de aardgasbaten

minister
01-04-2016