U, de petitionaris

Nieuws

Lokaal Kiezersonderzoek: petitie belangrijkst na contact met ambtenaar

Wat doet de burger buiten de verkiezingen om van zich te laten horen? Dat was een vraag in het Lokaal Kiezersonderzoek 2022. Het ondertekenen van een petitie staat op 2 na contact met een ambtenaar.

tabel7 lokaal kiezersonderzoek 2022

Belangrijk om op te merken is dat het, na de petitie, heel belangrijk is om als actiegroep contact te zoeken met journalisten en intensief in contact te zijn met politiek en ambtenarij. Dat is lastig in je eentje, maar als groepje sta je sterk, hou je het vol en blijf je gemotiveerd. Een petitie kan ook makkelijk een actiegroepje worden, evengoed zonder dat je er veel omkijken naar hebt. Begin in ieder geval een petitie, want het is niet zeker of die aanslaat.

Ook werd in het Lokaal Kiezersonderzoek gevraagd welke vormen van 'participatie' zinnig zijn. Ook degenen die (nog) niets hadden gedaan konden daar dus antwoord op geven.

"Aan een inspraakavond bezoeken of een petitie tekenen, kent 42% redelijk veel zin toe, contact leggen met een gemeenteraadslid acht 38% zinvol, voor deelnemen aan een actiegroep is dit 31% en voor contact opnemen met een ambtenaar 25%."

Lees verder in De Staat van het Bestuur 2022: openbaar bestuur in crisistijd.

21.03.2023

The Base Gym in Wolvega dreigt te verdwijnen ondanks bewezen succes en HYROX-status

The Base Gym is in korte tijd uitgegroeid tot een succesvolle en stabiele sportplek met vaste leden en regionale aantrekkingskracht. De gym heeft zelfs een fitness award gekregen die nota bene door de gemeente Weststellingwerf zelf is uitgereikt.

+Lees meer...

Toch is er nog geen concreet alternatief voor huisvesting, waardoor de toekomst van deze plek onzeker blijft.

650 stemmen en democratie

Nu in 3 dagen al meer 650 mensen de petitie hebben ondertekend. Kan de provincie meer dan 650 mensen vinden die VOOR het afschieten van verwilderde katten zijn.

+Lees meer...

Nee die vinden ze niet. Toch bestaat er een kans dat dit totaal genegeerd wordt

Dag 2 : 562 ondertekeningen! bedankt mensen.

Hopende op een paar duizend minimaal.

.

Vandalisme op de dam als voorbeeld van de dag! 4 mei 2026

NOS erover..

Volgende week in de gemeenteraad!

Op 12 mei vergadert de nieuwe gemeenteraad van Tynaarlo voor het eerst. Onze petitie met 900 handtekeningen zit dan bij de ingekomen stukken.

+Lees meer...

Het is aan de partijen in de raad om er iets mee te doen…

De verwevenheid van onder- en bovenwereld met speciale aandacht voor de rol van de geheime diensten

Dit is het supergevoelige thema van het verzoekschrift voor een parlementaire enquête dat ik aan Kamerleden zal indienen en op 6 mei bij de herdenking van de moord op Pim Fortuyn zal aankondigen. Het is gebaseerd op vier boeken, te weten "Moord namens de 'Kroon'?" van Ine Veen en "Doodlopende weg", "De Gouden Tip" en "Help! Ze hebben me gekidnapt! Lady Di!" van Slobodan R.

+Lees meer...

Mitric die ik zelf heb uitgegeven. Het is dus een verlenging van de huidige petitie die intact blijft.

134 ondertekeningen in 1 dag.

In 1 dag 134 ondertekeningen. Heel mooi.

+Lees meer...

Hopende op een paar duizend minimaal.

Op 11 mei 2026 om 19.00 aan te bieden bij de Foyer van het gemeentehuis Leidschendam/Voorburg

Voor de jeugd van Stompwijk en de inwoners van de kern Stompwijk willen wij de petitie aanbieden. De petitie voor het beperken van Vidomes in woningbouw voor de sociale huursector is gestart omdat de omwonenden en de gehele buurt eromheen zich ernstig zorgen maakt over ons dorp.

Voor onze jeugd tussen de 20-30 jaar is er vrijwel geen ruimte voor een aankoop van een woning in Stompwijk. Ook de sociale huur is voor hun niet gewenst blijkens het woonbehoefteonderzoek wat is gedaan.

+Lees meer...

Zij komen veelal niet voor huursubsidie in aanmerking waardoor huur duur wordt. Duurder dan een gemiddelde hypotheek. Met alle gevolgen voor onze toekomst van ons dorp. Onze jeugd verdwijnt als motivator van allerhande verenigingen van Stompwijks erfgoed en later voor mantelzorg voor de in Stompwijk wonende ouders. Dit alles ten behoeve van woonbehoefte van Woonnet Haaglanden. Voor moeders die met kinderen in een auto wonen aldus de wethouder.

Doordat er volledig voorbij is gegaan aan participatie is de opdracht aan Vidomes gegeven door de gemeente om dit te gaan ontwikkelen. Was er participatie geweest in een eerder stadium had deze petitie niet nodig geweest.

Wij verzoeken de gemeenteraad om deze beslissing te heroverwegen en een deur open te zetten om op deze plaats een bouwproject te starten met betaalbare koopwoningen waar behoefte aan is.

Dit beperkt tevens de al volledig overbelaste parkeerdruk in de kern Stompwijk doordat er dan op eigen terrein parkeergelegenheid kan worden ingetekend.

DUS KOM ALLEN MET ONS MEE