U, de petitionaris

Nieuws

Lokaal Kiezersonderzoek: petitie belangrijkst na contact met ambtenaar

Wat doet de burger buiten de verkiezingen om van zich te laten horen? Dat was een vraag in het Lokaal Kiezersonderzoek 2022. Het ondertekenen van een petitie staat op 2 na contact met een ambtenaar.

tabel7 lokaal kiezersonderzoek 2022

Belangrijk om op te merken is dat het, na de petitie, heel belangrijk is om als actiegroep contact te zoeken met journalisten en intensief in contact te zijn met politiek en ambtenarij. Dat is lastig in je eentje, maar als groepje sta je sterk, hou je het vol en blijf je gemotiveerd. Een petitie kan ook makkelijk een actiegroepje worden, evengoed zonder dat je er veel omkijken naar hebt. Begin in ieder geval een petitie, want het is niet zeker of die aanslaat.

Ook werd in het Lokaal Kiezersonderzoek gevraagd welke vormen van 'participatie' zinnig zijn. Ook degenen die (nog) niets hadden gedaan konden daar dus antwoord op geven.

"Aan een inspraakavond bezoeken of een petitie tekenen, kent 42% redelijk veel zin toe, contact leggen met een gemeenteraadslid acht 38% zinvol, voor deelnemen aan een actiegroep is dit 31% en voor contact opnemen met een ambtenaar 25%."

Lees verder in De Staat van het Bestuur 2022: openbaar bestuur in crisistijd.

21.03.2023

Wauw!!

Nu al 80 ondertekenaars! Top.

Remove the snack vending machine at Steigereiland tram stop (tram 26)

What is the issue? A snack vending machine has recently been placed at the Steigereiland tram stop. Many residents experience this as undesirable and are concerned about what this means for the neighbourhood. Why are we concerned? The machine encourages unhealthy choices, especially in a place where many children and young people pass by daily.

+Lees meer...

This does not align with Amsterdam’s ambition to promote a healthy lifestyle. Moreover, the machine is unnecessary: a local independent shop is located just 25 meters away and is directly affected by this. What does this mean for the neighbourhood? Residents fear increased litter, a less attractive streetscape, and more nuisance in an area that is already vulnerable. The stop is not a transfer hub, but mainly used by residents travelling to and from home – a snack machine adds little value here. What would we prefer? We see no added value in this machine. If the municipality and GVB want to improve this space, we would prefer a water tap or additional greenery (such as a tree): facilities that contribute to a pleasant and healthy living environment. Our request: We ask the municipality of Amsterdam and GVB to remove the snack vending machine and, if appropriate, work with the neighbourhood to find a better use for this space. Do you agree? Please sign the petition and help strengthen this signal. Together we can keep our neighbourhood healthy and liveable. Please also share this petition with your neighbours!

Kom op vrijdagmiddag 29 mei naar Sterre der Zee!

Tweedehands boekwinkel en ontmoetingscentrum Sterre der Zee vecht voor zijn voortbestaan na het overlijden van de eigenaar kunstenaar Jan van Eijk. Met muziek en dichters vragen we hier aandacht voor op vrijdagmiddag 29 mei vanaf 14.00 uur op het pleintje voor de deur.

Met optredens van onder andere de Amsterdamse accordeonist Frans Doedel en het Bellamy Mannenkoor, met gedichten van onder meer Jos van Hest en met toespraken en praatjes van mensen uit de buurt die vertellen waarom Sterre der Zee belangrijk is.

Al meer dan dertig jaar is Sterre der Zee op de hoek Hasebroekstraat – Nicolaas Beetsstraat een belangrijk oriëntatiepunt voor bewoners en onderdeel van de geschiedenis en cultuur van de buurt.

+Lees meer...

Wij willen Jans erfenis voortzetten en vragen de huisbaas woningcorporatie Stadgenoot om voortzetting van de sociale huur. In onze tijd van social media is er alleen maar meer behoefte aan plekken waar mensen elkaar op een ongedwongen manier kunnen ontmoeten, zonder dat daar meteen veel geld aan verdiend moet worden.

Steun ons en teken de petitie op behoudsterrederzee.petities.nl en kom langs in de winkel! Wil jij ook iets vertellen of op een andere manier bijdragen op vrijdagmiddag 29 mei? Stuur even een berichtje aan sterrederzee@xs4all.nl.

Het collectief Sterre der Zee

Het doel is behaald

Het doel van de petitie is behaald...

Overhandiging van petitie 'Breid de gordelroosvaccinatie uit' aan Tweede Kamer op 2 juni 2026

Op 2 juni 2026 tussen 13:15 en 13:30 uur zal in de Tweede Kamer in de Statenpassage aan de Tweede Kamercommissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de petitie 'Breid de gordelroosvaccinatie uit en informeer: bescherm kwetsbaren en minima' worden overhandigd.

Bron: tweedekamer.nl

Wilt u erbij zijn? Meld het de petitionaris en meld u zich aan op bezoekers.tweedekamer.nl..

aanbieden Petitie op donderdag 11 juni 19.00 uur

Heel erg hartelijk dank dat je de petitie hebt getekend. Meer dan 1400 mensen hebben ondertekend. Sympathisanten kunnen nog tot en met 8 juni de petitie ondertekenen: https://volkstuinenwageningen.petities.nl.

+Lees meer...

We gaan donderdag 11 juni van 19.00 -19.30 uur de petitie aanbieden aan de Gemeenteraad. Het aanbieden vindt plaats op de grote markt in Wageningen bij de hoofdingang van het Gemeentehuis.

Er is dan een korte gezellige bijeenkomst met sprekers en muziek. Kom in een groene broek of jurk met oranje jas, blouse, sjaal of petje. Een spandoekje of bord met een ludieke tekst of een afgezaagd boompje/struikje, of afgeknipte takken mag ook. Ben je van plan om 11 juni te komen, laat het ons ajb even weten, via email: PetitieVolkstuinenWageningen@gmail.com. Dat helpt ons bij de organisatie van de bijeenkomst.

Kijk deze film en help ons dit beleid te stoppen

Bevestig de e mail

Vergeet a.u.b. niet de ontvangen e-mail te bevestigen, pas dan is uw ondertekening definitief! Dank allemaal..