You, the petitioner

Updates

Het Comité van Aanbeveling en meer nieuws

Kunstenaar: Arie Berkulin (1939) Titel: Novio Magus Locatie: Waalkade (ter hoogte van het Holland Casino) Jaartal: 1995

Comité van aanbeveling:

  • Wim de Natris - Kunsthistoricus / galeriehouder,
  • Karolien Andela - Voormalig publieksvoorlichter gemeente Nijmegen,
  • Prof dr Nico Nelissen - Em. hoogleraar Radboud Universiteit Nijmegen
  • Wim Kol, Architect / winnaar Karel de Grote Oeuvreprijs,
  • Gerard Mangnus - Oud-directeur De Bastei,
  • Ton Thus - Landschapsarchitect / stedebouwkundige,
  • Wim Hompe - Oud voorzitter bestuur GBK (Gelderse Beeldende Kunstenaars)

Kunstenaars: Adelheid en Huub Kortekaas, Ronald Tolman, Peter Struycken, Jan Samsom, Marc Ruygrok, Klaas Gubbels, Cor Litjens, Gonda van der Zwaag, Henk Visch, Geert Schiks

Romeinse cijfers niet meer te lezen!

Het geheimzinnige beeld op de Waalkade is van zijn betekenis beroofd. Arie Berkulin heeft het in opdracht van de gemeente in 1995 gemaakt. Hem werd gevraagd een beeldbepalend baken te maken voor een van de belangrijkste plekken van de stad. Daar waar de rivier de stuwwal raakt en eeuwenlang een diepe haven heeft uitgeslepen, kruist de zichtlijn vanaf het Kelfkensbos op de rivier, de Waalkade. Precies daar had Arie Berkulin een dynamisch baken neergezet. Het is een abstract beeld, je ziet niet dadelijk wat het voorstelt, het is zo'n beeld waarbij je even moet nadenken, het geeft z'n betekenissen niet zomaar prijs. Maar als je eromheen loopt, of als je er van een afstand peinzend naar kijkt dan zie je het plotseling. Eerst zijn het alleen maar drie enorme scheve palen met vier dikke platen erop en eronder, de bovenste met een gat erin! Ja hoor, heel imposant! Maar is dat alles? Nou nee. Loop eromheen, bekijk het van een afstand, loop de brug op en zie hoe het ook van verre werkt, en ook vanaf het Kelfkensbos was het een schakel tussen de rivier, de kade en de bovenstad. Zelden zie je beelden die van ver en van dichtbij zo sterk werken. Juist de abstracte eenvoud, de grootheid op die plek maakte het kunstwerk sterk. Dat het Romeinse cijfers waren kwam er bij, die verwijzing naar ons Romeins verleden, was een aanvulling op het baken dat het was.

Helaas, ons Romeinse baken is niet meer. Het is van de trap geduwd, met z'n voeten in het water, van zijn betekenissen beroofd. Door het uit het kruispunt van zichtlijnen te verwijderen kan zich de betekenis niet meer ontvouwen. We kunnen er niet meer goed omheen, het heeft zijn dynamiek verloren. Waarom? Het kan heel goed weer op zijn oude plaats gezet. Dat kan nog steeds! Laten we het beeld in oude glorie herstellen, en weer neerzetten waar het hoort. Op het punt waar bovenstad, beneden stad, kade en rivier elkaar ontmoeten. Berkulin terug in de navel van Nijmegen!

Mieke Koenen

Grens van 700 gepasseerd

Er komen steeds nieuwe ondertekeningen bij. Inmiddels staat de teller op 225.

+Read more...

Het is duidelijk: Ede steunt de petitie voor een kunstijsbaan. Ede wil snel kunnen schaatsen.

Newsspaper MooiSon en Breugelkrant

https://www.mooisonenbreugel.nl/algemeen/algemeen/42114/burgerinitiatief-pleit-voor-plaatsing-baileybrugmonument-bij- .

Petitie is gesloten op 6 december met 753 ondertekenaars. Dank voor uw stem!

De petitie is aangeboden aan de burgemeester van Son en Breugel. Dank voor uw stem! Binnenkort zal er wellicht meer actie nodig zijn.

+Read more...

Zwemvereniging Splash houdt u op de hoogte, als u bent ingeschreven

2025-12-06 | Petition Behoud ons zwembad in Son

Update

Op 2 december hadden we een prachtige presentatie voor het burgerinitiatief In het Vestzaktheater in Son. Er waren ongeveer 80 belangstellenden.

+Read more...

Ik mag melden dat het onderwerp echt leeft en er is een grote belangstelling. Het aantal handtekeningen loopt op naar 800. Help om er nog veel meer van te maken en stuur de petitie door. Heb je contacten in Amerika of Engeland. Breng hen op de hoogte

In een week 585 ondertekenaars!

De petitie is een groot succes. Zonder noemenswaardige campagne binnen een week 585 ondertekenaars, waarvan méér dan 350 uit de gemeente Ede.

+Read more...

We kunnen daarmee vragen om Inwoneragendering en daarmee is een van onze doelen bereikt.

Motie ingediend en op agenda gemeenteraad van 8 december

Naar aanleiding van klachten vanuit omwonenden, hebben D66 en het CDA een gezamenlijke motie ingediend. Deze motie vraagt het college van burgemeester en wethouders om een plan van aanpak op te stellen om de verkeersveiligheid op de Eindhovenseweg en Nieuwendijk te verbeteren.

Deze motie staat op de agenda om tijdens de raadsvergadering van 8 december besproken te worden.

+Read more...

De raadsvergadering begint om 19:30 en is openbaar toegankelijk, of te volgen via een livestream (link onderstaand).

Agenda en livestream raadsvergadering:

Motie zoals ingediend door D66 en CDA:

2025-12-06 | Petition Maak de Eindhovenseweg veilig

update 5 december

Hartelijk dank aan eenieder die tot nu toe getekend heeft. We gaan op dit moment naar ruim 700 handtekeningen. en het streven is enkele 1000-den Daarom de vraag om de petitie verder te verspreiden Graag bereiken we ook buitenlanders en in het bijzonder veteranen en familie

We hebben en mooie presentatie kunnen geven in het Vestzaktheater in Son

Make this petition large, huge, enormous ..

Veel gewonde fietsers te verwachten, tenzij de e-bike een bromfiets wordt

Vandaag in het nieuws: Meer doden in het verkeer verwacht, vooral onder fietsers en ouderen.

Maar als de e-bike niet langer als fiets wordt gezien dan zijn er plots veel minder gewonden onder de fietsers. De fiets als categorie wordt dan met een klap veel veiliger.

+Read more...

Als de fietspaden dan ook exclusief zijn voor fietsers tenzij het (brede) bromfietspaden zijn, dan zijn er ook minder conflicten tussen fietsers en e-bikes. Ook goed voor de veiligheid.

E-bikes worden er dan niet per se veiliger door. Rijbewijs, technische keuring en misschien helmplicht kan helpen. Maar net als de bromfiets is en blijft het onveiliger dan zelf trappen met een lage gemiddelde snelheid

2025-12-05 | Petition Geef alle e-bikes een kenteken