Imgp9522

Zand over de natuur

De Hondsbossche en Pettemer Zeewering voldoen door zeespiegelstijging en de toegenomen kracht van de golfslag niet meer aan de norm, die uitgaat van een kans op een doorbraak in eens per 10.000 jaar. De dijk is daarom in 2004 aangemerkt als ‘Zwakke schakel’. De afgelopen 10 jaar zijn er verschillende scenario’s uitgewerkt om de Hondsbossche en Pettemer Zeewering te versterken, waaronder een nieuwe verhoging en verbreding van de dijk. In een onduidelijke gang van zaken is er een aantal jaar terug ineens het alternatief ‘Zand en Natuur’ naar voren geschoven als het meest gewenste scenario. In dit scenario komt er een groot zandpakket voor/op de dijk. Er zal een strand ontstaan van zo’n 250 meter en mogelijk wordt er voor gekozen om het zand tot tegen de bovenkant van de dijk aan te brengen. Dit alternatief had beter ‘Zand over de Natuur’ kunnen heten, want er gaan juist enorm veel natuurwaarden verloren.

bewoners uit de regio, wandelaars, natuurliefhebbers, fietsers, vissers, kortom allen die genieten van de unieke Hondsbossche en Pettemer Zeewering.

Dat er plannen zijn waarbij de Hondsbossche en Pettemer Zeewering en hun strekdammen onder een dik pakket zand dreigen te verdwijnen.

De unieke Hondsbossche en Pettemer Zeewering zijn jaarrond van regionaal belang voor de recreatie. De dijk is namelijk voor een ieder toegankelijk, van jong tot oud. Wandelaars, al dan niet met kinderwagen, fietsers, vogelaars, vissers, allen weten de dijk te vinden om te genieten van het uitzicht op de zee, het wrak, de vogels. Waar kun je in Noord-Holland fietsen met uitzicht op zee? Er zijn verschillende wandelroutes en de dijk is tevens toegankelijk voor rolstoel en scootmobiel. Vogelaars uit heel Nederland bezoeken de dijk met grote regelmaat.

Tussen het basalt van de strekdammen leven o.a. kleine zeenaald, zeedahlia, zeeappels, noordzeekrab en zeestekelbaars. De strekdammen, met hun dikke mosselpakketten en alles wat daar leeft, zijn van groot belang voor tal van vogels. Steltlopers als Steenloper, Scholekster en Paarse strandloper vinden er hun voedsel. Verschillende soorten meeuwen weten de dikke mosselpakketten te vinden. Maar liefst 90% van de Texelse Zilvermeeuwen vindt zijn voedsel op de strekdammen tussen Camperduin en Den Helder.

Een unieke plek dreigt te worden ingeruild voor nog meer van hetzelfde.

te zoeken naar een veilige, duurzame oplossing waarbij de unieke, huidige natuurwaarden van de Hondsbossche en Pettemer Zeewering en de strekdammen behouden blijven.

Sign this petition

31-05-2016
Signable
M. Zutt

peter leeftink
zwolle
4 months
over 1 year
over 2 years
Lena Speelman
Schoorl
about 3 years
Eric Speelman
Schoorl
about 3 years
cilia van Hattum
Nils van Duivendijk
Woerden (voorheen en wrs toekomst Petten)
Ineke Slagwater
Jan Dieker
Maria Rossenaar
Ped. Onderwijs Assistent
Simon l'Ami
over 3 years

No news about this petition yet.