Het Ministerie van IenW streeft in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 om het aantal slachtoffers (doden en gewonden) te verminderen tot 0 (nul). De snelheid waarmee men zich verplaatst, wordt beschouwd als de belangrijkste factor als het gaat om de invloed op verkeersonveiligheid. Lagere snelheid veroorzaakt minder slachtoffers.
burgers van Zaanstad, allen verkeersdeelnemers
dat nu op meerdere wegen het snelheidsregime te hoog is en het daarom gewenst is het snelheidsregime te verlagen.
Overwegende:
De kans op en de impact van verkeersongelukken bij lagere snelheden dan 50km/h veel lager ligt dan wanneer de maximumsnelheid hoger ligt;
Het invoeren van lagere snelheden in de bebouwde kom ertoe leidt dat auto’s langzamer rijden en fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen;
Dat invoering van een maximumsnelheid van 30km/h vraagt om fysieke en ruimtelijke herinrichting;
De veiligheid van de inwoners en bezoekers van de gemeente Zaanstad prevaleert boven de snelheid van verplaatsen.