U, de petitionaris
Xs4all moet blijven

XS4ALL moet blijven

54.912 ondertekeningen

KPN is voornemens de merknaam XS4ALL te laten verdwijnen. Dat is de kip met de gouden eieren slachten. XS4ALL is een sterk merk, dat jaar na jaar als beste wordt beoordeeld door de Consumentenbond. XS4ALL is voorvechter van privacy en veiligheid en dat mag niet verdwijnen. De crowdfunding voor 'plan b' is geslaagd en je kan nu lid worden van de nieuwe provider: Freedom Internet vanaf 11-11 om 11:11. Word lid!

Petitie

Wij

Klanten, medewerkers en sympathisanten van XS4ALL

 

constateren

dat u voornemens bent de merknaam XS4ALL te laten verdwijnen

 

en verzoeken

u dit voorgenomen besluit niet door te laten gaan en de merknaam XS4ALL te laten bestaan.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
werkgever 
Petitieloket:
Einddatum:
10-08-2023 
Petitionaris:
Kirsten Verdel 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

KPN kapt geheime verkoopgesprekken XS4ALL af, actiecomité kondigt crowdfunding nieuwe provider aan

Beste XS4ALL-klanten en -sympathisanten,

Jullie hebben vorige week ongetwijfeld het nieuws gehoord dat KPN toch wil doorzetten met de integratie van XS4ALL. Velen van jullie vroegen ons of XS4ALL de strijd nu heeft opgegeven, en waarom plan B er maar niet komt.

+Lees meer...

Welnu, we kunnen eindelijk vertellen waarom dat was. Er speelde de afgelopen vijf maanden (!) namelijk nog iets. We hebben gisteren een brief gestuurd naar de Ondernemingsraad van XS4ALL waarin we dat hebben verteld. Uiteraard willen we jullie hier ook over informeren, dus de hele brief staat hieronder en maakt als het goed is heel veel duidelijk.

Aan: Ondernemingsraad XS4ALL Van: Actiecomité XS4ALL Moet Blijven Datum: 25 september 2019

Beste leden van de Ondernemingsraad van XS4ALL,

Op donderdag 19 september jongstleden stuurde KPN een persbericht uit waarin werd gemeld dat 'het management van XS4ALL' vasthoudt aan het plan XS4ALL samen te voegen met KPN. Na dit persbericht werden ook alle klanten van XS4ALL gemaild door Jörg Kramer, die zichzelf presenteerde als 'directeur van XS4ALL'. Dit heeft voor grote verwarring gezorgd bij klanten, waarvan er veel denken dat dit betekent dat XS4ALL het bijltje er bij neer heeft gegooid. Veel klanten weten niet dat Kramer in dienst is van KPN, en door KPN ná het besluit tot integratie in januari bij XS4ALL is gepositioneerd als directeur om die integratie uit te gaan voeren. Tevens weten veel klanten niet dat 'het management' van XS4ALL langzamerhand geheel wordt vervangen door KPN. De CEO, CCO en klantcontactmanager waren eerder al opgestapt, we begrepen dat nu ook de CTO vertrekt, vanwege het voorgenomen besluit van KPN.

Dat de gewone medewerkers bij XS4ALL nog steeds fel gekant zijn tegen de integratie, werd in de mail naar klanten bewust buiten beeld gehouden. Tevens werd de argumentatie van klanten en medewerkers afgeserveerd als zijnde 'emotioneel'. KPN begrijpt nog steeds niet dat het niet om emotie gaat, maar om betrokkenheid. Met deze brief willen wij daarom de medewerkers in de eerste plaats een hart onder de riem steken: wij steunen jullie nog steeds! Weet hierbij aub ook dat de 54.000 ondertekenaars van de petitie niet zomaar sympathisanten zijn: op basis van ip-adressen en mailadressen waarmee getekend is, kunnen wij zien dat ruim 75% aantoonbaar XS4ALL-klant is. Mensen die vanaf hun werk of met een hotmailadres hebben getekend kunnen natuurlijk óók nog XS4ALL-klant zijn, maar driekwart is het zeker.

Daarnaast achten wij het ook belangrijk voor de Ondernemingsraad om te weten waarom we als actiecomité de afgelopen maanden relatief stil zijn geweest rondom ons 'Plan B', het plan dat we uit zouden rollen als KPN de plannen voor integratie van XS4ALL door zou zetten. De reden hiervoor is vrij simpel: net als jullie hebben wij er altijd de voorkeur voor gehad dat XS4ALL zelfstandig zou kunnen blijven voortbestaan. Wij zijn daarom op 24 april in gesprek gegaan met de KPN-top, waarbij onder andere CEO Maximo Ibarra, Chief Consumer Market Jean-Pascal van Overbeke, Chief Technology & Digital Officer Babak Fouladi en Chief Startegy Officer Wouter Stammeijer bij aanwezig waren. Hier hebben wij voor de tweede keer voorgesteld om XS4ALL te verkopen. In januari hadden wij dit ook al voorgesteld aan Jean-Pascal van Overbeke, maar die gaf toen aan niet te willen verkopen, 'omdat KPN niet zijn eigen concurrent wilde creëren.' In dit tweede gesprek gaven wij aan hoe er een win-win-win situatie gecreëerd kon worden voor klanten, medewerkers én KPN. Ons voorstel was om XS4ALL te verkopen, waarbij langdurige afspraken gemaakt konden worden over afname van wba-contracten, waardoor XS4ALL klanten nog wel gebruik zouden maken van de KPN-infrastructuur. Op deze wijze zou XS4ALL kunnen blijven bestaan, wat goed is voor de klanten, zouden medewerkers hun werk houden en zou KPN wel de lusten (inkomsten) krijgen van XS4ALL, maar niet meer de lasten. KPN zou ons voorstel intern bespreken en binnen twee weken terugkoppelen.

De twee weken werden er uiteindelijk zes. Maar dit keer bleek er wel ruimte voor het bespreken van een mogelijke verkoop van XS4ALL. Op 3 juni was er een vervolggesprek waarin Maximo Ibarra aangaf dat XS4ALL niet in de etalage zou worden gezet, maar dat wij als actiecomité 'één à twee' investeerders aan mochten brengen. Dit moest dan wel snel gebeuren. Binnen een week brachten wij zoals afgesproken met KPN twee investeerders in contact met de afdeling Mergers & Acquisitions (M&A) van KPN, waarna non disclosure agreements werden getekend. Eén van de twee partijen werd in een vroeg stadium door KPN afgewezen omdat zij teveel concurrerende krachten daarin samengebald zagen. De andere kandidaat heeft van KPN een financieel informatiepakket ontvangen zodat zij een bod konden uitbrengen. Dit is ook gebeurd. Maar daarna bleef het stil. Tot afgelopen donderdag, toen vrijwel direct na de publieke bekendmaking door KPN van het voornemen om toch door te zetten met de migratie het actiecomité en de investeerder werden gebeld door KPN met de mededeling dat de verkoopgesprekken per direct zouden worden stopgezet. Een duidelijke reden voor het stopzetten werd niet gegeven anders dan dat men toch de integratie wilde voortzetten.

Wij zijn uiteraard zeer teleurgesteld in de opstelling van KPN. Wij vinden het onbegrijpelijk dat KPN niet voor deze optie kiest, temeer omdat KPN naar verluidt nog honderden miljoenen euro’s nodig heeft om glasvezel volledig uit te kunnen rollen. Niemand weet waar dat geld anders vandaan moet komen.

Het is nu vijf maanden geleden dat de gesprekken met KPN over de verkoop begonnen, en al die tijd heeft de ontwikkeling van Plan B dus op een lager pitje gestaan bij ons. Wij hadden hoop op een verstandig besluit van KPN. Nu daar helaas geen sprake van lijkt te zijn, gaat de rem er weer af. Wij gaan nu vol voor Plan B, waarvoor wij op korte termijn met een crowdfundingactie zullen komen.

In de tussentijd wensen wij jullie veel sterkte toe in de mogelijke juridische strijd met KPN. Wij hopen dat jullie deze winnen, zodat XS4ALL alsnog kan blijven bestaan. Maar zo niet, dan zijn zowel klanten als (zoveel mogelijk) medewerkers welkom bij het alternatief dat wij nu samen met klanten, sympathisanten, (oud-)medewerkers en meerdere partners aan het opbouwen zijn.

Met vriendelijke groet,

Kirsten Verdel, Sjoera Nas, Anco Scholte ter Horst, Doke Pelleboer en Marleen Stikker

Namens actiecomité XS4ALL Moet Blijven

AANDEELHOUDERSVERGADERING KPN Tot zover dus de brief. Jullie snappen: we gaan nu vol door met plan B. En daar komt dus snel een crowdfundactie voor (waarschijnlijk op 1 november). Ook gaan we als actiecomité op 28 oktober naar de speciale Aandeelhoudersvergadering van KPN, waarbij de nieuwe CEO Dominique Leroy aangesteld wordt. Althans, als de aanstelling van de Proximus-baas doorgaat, want ze ligt nogal onder vuur. Ze heeft toen ze al wist dat ze KPN CEO zou worden voor bijna 300.000 euro aan aandelen Proximus verkocht, wat handel met voorkennis kan zijn. Er is zelfs een huiszoeking bij haar gedaan () en het NRC kwam er achter dat ze echt al in juni benaderd was door KPN, en haar aandelen daarna pas verkocht () en ze moest per direct opstappen omdat de vakbonden het vertrouwen in haar kwijt waren, ook al omdat ze 1900 banen bij Proximus kwijt wilde. Maar als haar benoeming doorgaat, en je wilt er bij zijn bij de aandeelhoudersvergadering, mail dan even naar comite@xs4allmoetblijven.nl, dan leggen wij uit hoe dat werkt. Je hebt dan namelijk minimaal één aandeel KPN nodig en dat moet je ook nog registreren. Een heel gedoe, maar dan heb je ook wat.

KAMERVRAGEN OVER XS4ALL/KPN En ja, we hebben nóg meer nieuws, want zowel de SP als de PvdA hebben inmiddels Kamervragen gesteld over de situatie XS4ALL/KPN. De vragen kun je vinden op https://xs4allmoetblijven.nl/nieuws/opnieuw-kamervragen-over-xs4all-kpn/. We zijn benieuwd naar de antwoorden..

OPEN BRIEF AAN DOMINIQUE LEROY Nog even over mevrouw Leroy. We wachten uiteraard de onderzoeken die naar haar gedaan worden af, maar áls ze dus daadwerkelijk de nieuwe CEO wordt van KPN, dan hebben we nieuws voor haar. We stuurden haar een brief. Die is hier te lezen.

Dat was het voor even.

Namens het actiecomité,

Kirsten


Doneren kan via https://xs4allmoetblijven.nl/doneer. Een overzicht van alle donateurs is te vinden op https://xs4allmoetblijven.nl/kom-in-actie/#doeeendonatie.

26-09-2019

Toch weer nieuwe gesprekken met KPN én... er zit schot in Plan B

Hoi!

We zijn al een tijdje stil, maar dat is bepaald niet omdat er niets meer gebeurt. We vroegen jullie een tijdje geleden om je te melden als je wilde helpen op een 'geheim event'.

+Lees meer...

Dat was de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van KPN, waar veel XS4ALL-klanten uiteindelijk erg moeilijke vragen stelden aan de KPN-top. Daar was veel ophef over in de media (zie ook https://xs4allmoetblijven.nl/in-de-media, en check het videoverslag dat we zelf maakten. Dat leidde tot een uitnodiging van KPN CEO Maxima Ibarra voor nieuwe gesprekken. Dat loopt nog, we weten nog niet wat er uit komt. We zijn zeer sceptisch, bijvoorbeeld omdat KPN telkens belooft dat er 'niets verandert' voor XS4ALL-klanten, terwijl ze tegelijkertijd de abonnementsprijs met 2,50 euro per maand hebben verhoogd en televisiekanalen uit het pakket hebben laten verdwijnen (...). Maar we wachten het wel even netjes af. We hebben KPN een voorstel gedaan waarvan je zou zeggen: 'an offer you can't refuse', maar we moeten het dus nog zien...

In de tussentijd... is er (stichting) appeltaart! In de tussentijd werken we ook gewoon hard door aan Plan B: het oprichten van een eigen, nieuwe provider, mocht XS4ALL inderdaad verdwijnen. We krijgen veel mails van mensen die graag willen weten hoe het daar mee staat. Zo lang we er mee bezig zijn, kunnen we helaas nog niet zo veel communiceren. Er gebeurt van alles op het gebied van financiën, organisatie, techniek, juridische zaken, etc; alles kost veel tijd, maar we vorderen gestaag. Ook is inmiddels Stichting Appeltaart opgericht, die als doel heeft om het oprichten van de nieuwe internetprovider te bevorderen.

Hoe lang duurt het nog voor XS4ALL verdwijnt? We hebben nog veel tijd. Mocht KPN de plannen echt doordrukken (daar gaan we voor de zekerheid maar gewoon van uit), dan nog kunnen ze dat niet snel doen. Ze zijn immers nu pas bezig met uitrekenen wat het migreren (overzetten) van XS4ALL-klanten naar KPN-systemen eigenlijk kost. Dat duurt nog wel even. Je kunt dus gewoon rustig blijven zitten, en wij zullen dan tijdig met ons alternatief komen. Uiteraard hopen we nog steeds op een herbezinning van KPN.

Oproep: doneer! We hebben de afgelopen maanden veel donaties gekregen die we gebruiken voor onze acties en om voorbereidingen te kunnen treffen voor het starten van een nieuwe provider. Doneren was echter erg omslachtig, omdat we geen juridische status hadden. Die is er nu wel nu Stichting Appeltaart een feit is. Deze stichting is zoals gezegd opgericht om formeel te kunnen werken aan de nieuwe provider. Doneren kan daardoor naast Paypal nu ook met iDeal of creditcard. We zijn eindelijk in 2019 zeg maar. ;) Donaties zijn nog steeds zeer welkom. Doneren kan via https://xs4allmoetblijven.nl/doneer. Een overzicht van alle donateurs is te vinden op https://xs4allmoetblijven.nl/kom-in-actie/#doeeendonatie.

Podcast: 'Wat gebeurt er, als XS4ALL verdwijnt'? Journalist Peter de Ruiter maakte een uur lange podcast met als titel: 'Wat gebeurt er, als XS4ALL verdwijnt?' In deze documentaire spreekt hij tal van betrokkenen, van klanten als schrijfster Lydia Rood tot (ex-)medewerkers als oud-XS4ALL-directeur Paul Naastepad en van KPN-CEO Maximo Ibarra tot Errol Keyner van beleggersvereniging VEB. Er zitten wel wat dingetjes in waar wij nog wel een reactie op zouden hebben, maar in grote lijnen -en qua sommige details- is het echt een boeiend geheel. Luisteren kan op https://soundcloud.com/peterwired/wat-verdwijnt-er-als-xs4all-verdwijnt-1.

Tot zover deze update, blijf http://www.xs4allmoetblijven.nl in de gaten houden. Binnenkort komt er een gloednieuwe, hele spannende website bij....

Hartelijke groet, namens het actiecomité,

Kirsten

06-05-2019

KPN onderzoekt alternatieven voor XS4ALL

Telecombedrijf KPN moet onderzoek doen naar alternatieven voor XS4ALL, dit meldt het Algemeen Dagblad vanmorgen. KPN doet dit nadat de ondernemingsraad van XS4ALL naar de rechter stapte na het voorgenomen besluit om KPN op te heffen, blijkt uit correspondentie in handen van het AD.

+Lees meer...

KPN haalde daarop bakzeil. Het besluit leidde tot massaal protest van XS4ALL-klanten: bijna 53.000 van hen tekenden een online petitie tot behoud van het bedrijf. De OR diende een verzoekschrift in bij de Ondernemingskamer om de eigenstandige positie bevestigd te krijgen, waardoor een adviesaanvraag over XS4ALL ook langs de OR zou moeten.

Volgens het AD heeft de rechtsgang geholpen: KPN beloofde alternatieven te gaan bekijken voor het stoppen met XS4ALL. De personeelsvertegenwoordiging heeft daarop de rechtszaak ingetrokken. Er wordt nu naar mogelijke alternatieven gekeken, 'in de breedste zin van het woord.'

Het actiecomité XS4ALL moet blijven is verheugd dat KPN toch naar alternatieve scenario’s gaat kijken. De afgelopen tijd heeft het comité tot drie keer toe bij KPN aangegeven in gesprek te willen over dergelijke alternatieven, die achter de schermen zijn uitgewerkt. Hier heeft KPN niet op gereageerd. Vanmiddag zullen KPN-aandeelhouders en XS4ALL-klanten en sympathisanten naar de jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering van KPN gaan om de KPN-top te bevragen over het nieuws. De aandeelhoudersvergadering vindt plaats om 14:00 uur in Rotterdam. De vergadering is live te volgen via https://ir.kpn.com.

Buiten bij de ingang zullen bezoekers van de aandeelhoudersvergadering een brief uitgedeeld krijgen. De tekst hiervan luidt:

GEACHTE AANDEELHOUDER VAN KPN,

KPN wil XS4ALL opheffen. Dat is op 10 januari aangekondigd. Wij vragen u te voorkomen dat KPN op ondoordachte wijze waarde vernietigt.

De volgende feiten kunt u desgewenst tijdens de aandeelhoudersvergadering controleren bij het bestuur van KPN:

  1. XS4ALL heeft de HOOGSTE RETURN ON INVESTMENT van alle KPN onderdelen.

  2. XS4ALL-KLANTEN WILLEN NIET WEG bij XS4ALL getuige de bijna 53.000 handtekeningen op petities.nl. Het is niet bekend met welke churn KPN rekening heeft gehouden, en of dat percentage niet ernstig wordt onderschat.

  3. XS4ALL heeft een ongekend hoge Net Promoter Score - mond tot mond reclame - in Nederland en de BASIS BLIJFT AL JAREN STABIEL in tegenstelling tot de base van KPN die krimpt.

  4. Na inzet van de OR van XS4ALL bij de ondernemingskamer heeft KPN BAKZEIL GEHAALD; KPN heeft toegezegd alternatieven voor opheffing te onderzoeken met de OR van XS4ALL..

  5. KPN wil niet in gesprek met het actiecomité 'XS4ALL moet Blijven' over het terugdraaien van het besluit of verkoop van het merk. Zelfs bij een gedeeltelijke verkoop krijgt KPN een zeer welkome cash-injectie. Deze optie is tot nu toe onbespreekbaar. Daarom bereidt het comité de start voor van een NIEUWE PREMIUM ZELFSTANDIGE PROVIDER voor klanten die niet mee willen naar KPN. Hierdoor zullen de negatieve gevolgen van de opheffing ook op de lange termijn doorwerken.

  6. Er lijkt door KPN GEEN FINANCIËLE DOORREKENING te zijn gemaakt van de kosten van opheffing afgezet tegen de baten. KPN heeft publiek de belofte gedaan dat er niets verandert voor de huidige klanten, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat KPN die belofte waar kan maken. Omdat XS4ALL eigen systemen en diensten heeft, zijn de KOSTEN VAN INTEGRATIE HOGER dan verwacht.

  7. KPN verliest door de opheffing van XS4ALL een unieke kans om zich een positie te verwerven op de markt van de kabel: nu die eindelijk na jarenlange strijd open gaat voor concurrerende aanbieders. KPN laat een kans op meer marktaandeel liggen. Door het opheffen van XS4ALL blijft er van KPN alleen nog een uitgekleed nutsbedrijf over. Zonder ruimte voor innovatie of tegenspraak. Wilt u liever investeren in innovatie met een commercieel oogmerk? Steun dan het voorstel van de VEB om tegen een regeling te stemmen die bonussen voor de bestuurders garandeert ongeacht de winst. En vraag het bestuur om het uiterst winstgevende XS4ALL te behouden, in een onafhankelijke positie.

Wij wensen u een productieve aandeelhoudersvergadering,

Klanten van XS4ALL Namens het actiecomité 'XS4ALL moet Blijven' www.xs4allmoetblijven.nl

10-04-2019