Xs4all moet blijven

XS4ALL moet blijven

KPN is voornemens de merknaam XS4ALL te laten verdwijnen. Dat is de kip met de gouden eieren slachten. XS4ALL is een sterk merk, dat jaar na jaar als beste wordt beoordeeld door de Consumentenbond. XS4ALL is voorvechter van privacy en veiligheid en dat mag niet verdwijnen. De crowdfunding voor 'plan b' is geslaagd en je kan nu lid worden van de nieuwe provider: Freedom Internet vanaf 11-11 om 11:11. Word lid!

Klanten, medewerkers en sympathisanten van XS4ALL

dat u voornemens bent de merknaam XS4ALL te laten verdwijnen

u dit voorgenomen besluit niet door te laten gaan en de merknaam XS4ALL te laten bestaan.

Het antwoord

XS4ALL gaat per vandaag op in KPN

XS4ALL zoals we het 27 jaar hebben gekend bestaat per vandaag niet meer. Alle medewerkers van XS4ALL hebben vlak voor dit weekend een brief gekregen waarin staat dat op 1 maart de ‘overdracht van onderneming’ plaatsvindt. Dat betekent dat per vandaag al het XS4ALL-personeel in dienst is van KPN. In de brief wordt duidelijk dat ook klanten overgaan naar KPN. KPN wil alle klanten uiterlijk op 1 januari 2022 hebben overgezet naar KPN techniek. In de brief worden geen beloften gedaan over behoud van de bijzonder technische diensten die XS4ALL nu nog levert.

Als actiecomité XS4ALL Moet Blijven zijn we zeer teleurgesteld in het besluit van KPN en bovenal erg bedroefd dat na 27 jaar een einde is gekomen aan een van de meest bijzondere ondernemingen in Nederland. Zoals Cor Bosman, een van de oprichters van XS4ALL gisteren al twitterde:

‘After 27 years, today marks the last day of what has been quite the adventure. As a 22 year old, while in university, we founded XS4ALL, the first end-user ISP in The Netherlands. Thanks to everyone that joined us on this adventure. So long and thanks for all the fish.’

Over de brief In de brief aan het personeel staat dat op basis van de wet ‘Overgang van Onderneming’ medewerkers per 1 maart formeel in dienst treden van KPN BV. Ook stelt de brief: ‘De snelheid en omvang van de klantmigratie is bepalend voor de vraag wanneer en in welke mate wijzigingen in het XS4ALL werkpakket ontstaan. […] De insteek is op 01-01-2022, of zoveel eerder als het werk is geïntegreerd en de klantmigratie volledig is voltooid, een collectieve arbeidsvoorwaarden-harmonisatie uit te voeren.’

Wat betekent het? XS4ALL houdt per vandaag als onderneming op te bestaan. Het personeel is nu in dienst van KPN en klanten worden de komende tijd ook naar KPN gemigreerd. Zoals KPN-CEO Farwerck aangaf in een interview aan de Telegraaf: ‘We willen de techniek aan de achterkant integreren.’ Ook de eigen IT-systemen van XS4ALL verdwijnen dus. Volgens Farwerck zullen uiteindelijk geen nieuwe XS4ALL-klanten meer worden ingeschreven. Het enige wat vooralsnog blijft, is de merknaam, maar dat is dus letterlijk en figuurlijk een lege huls. Want uiteindelijk verdwijnt XS4ALL natuurlijk wél als er geen nieuwe abonnees bij komen. Bovendien betwijfelen wij of KPN dezelfde hoge kwaliteit kan leveren. Die kwaliteit hangt immers nauw samen met de mogelijkheid voor helpdeskmedewerkers om problemen zelf technisch te kunnen opsporen en deels op te lossen.

Freedom Internet Op zondag 29 maart vindt de launch party van Freedom Internet plaats, de nieuwe provider die we hebben opgericht die een vangnet voor XS4ALL-klanten en personeel hoopt te zijn. De launch party vindt plaats in Paradiso in Amsterdam, waar dan ook live op het podium de eerste internetverbinding gerealiseerd zal worden. Iedereen die nog vóór 29 maart founding member wordt van Freedom kan nog dit jaar een internetverbinding bij Freedom aanvragen. Founding member worden kan op www.freedom.nl. Voor updates van Freedom zelf is er een speciale nieuwsbrief (onder 'nieuws') op freedom.nl

werkgever
29-03-2020
Beantwoord
Kirsten Verdel

Van persbericht tot provider en van oprichting tot nu

22-12-2021

XS4ALL gaat per vandaag op in KPN

01-03-2020

KPN kapt geheime verkoopgesprekken XS4ALL af, actiecomité kondigt crowdfunding nieuwe provider aan

Beste XS4ALL-klanten en -sympathisanten,

Jullie hebben vorige week ongetwijfeld het nieuws gehoord dat KPN toch wil doorzetten met de integratie van XS4ALL. Velen van jullie vroegen ons of XS4ALL de strijd nu heeft opgegeven, en waarom plan B er maar niet komt.

Welnu, we kunnen eindelijk vertellen waarom dat was. Er speelde de afgelopen vijf maanden (!) namelijk nog iets. We hebben gisteren een brief gestuurd naar de Ondernemingsraad van XS4ALL waarin we dat hebben verteld. Uiteraard willen we jullie hier ook over informeren, dus de hele brief staat hieronder en maakt als het goed is heel veel duidelijk.

Aan: Ondernemingsraad XS4ALL Van: Actiecomité XS4ALL Moet Blijven Datum: 25 september 2019

Beste leden van de Ondernemingsraad van XS4ALL,

Op donderdag 19 september jongstleden stuurde KPN een persbericht uit waarin werd gemeld dat 'het management van XS4ALL' vasthoudt aan het plan XS4ALL samen te voegen met KPN. Na dit persbericht werden ook alle klanten van XS4ALL gemaild door Jörg Kramer, die zichzelf presenteerde als 'directeur van XS4ALL'. Dit heeft voor grote verwarring gezorgd bij klanten, waarvan er veel denken dat dit betekent dat XS4ALL het bijltje er bij neer heeft gegooid. Veel klanten weten niet dat Kramer in dienst is van KPN, en door KPN ná het besluit tot integratie in januari bij XS4ALL is gepositioneerd als directeur om die integratie uit te gaan voeren. Tevens weten veel klanten niet dat 'het management' van XS4ALL langzamerhand geheel wordt vervangen door KPN. De CEO, CCO en klantcontactmanager waren eerder al opgestapt, we begrepen dat nu ook de CTO vertrekt, vanwege het voorgenomen besluit van KPN.

Dat de gewone medewerkers bij XS4ALL nog steeds fel gekant zijn tegen de integratie, werd in de mail naar klanten bewust buiten beeld gehouden. Tevens werd de argumentatie van klanten en medewerkers afgeserveerd als zijnde 'emotioneel'. KPN begrijpt nog steeds niet dat het niet om emotie gaat, maar om betrokkenheid. Met deze brief willen wij daarom de medewerkers in de eerste plaats een hart onder de riem steken: wij steunen jullie nog steeds! Weet hierbij aub ook dat de 54.000 ondertekenaars van de petitie niet zomaar sympathisanten zijn: op basis van ip-adressen en mailadressen waarmee getekend is, kunnen wij zien dat ruim 75% aantoonbaar XS4ALL-klant is. Mensen die vanaf hun werk of met een hotmailadres hebben getekend kunnen natuurlijk óók nog XS4ALL-klant zijn, maar driekwart is het zeker.

Daarnaast achten wij het ook belangrijk voor de Ondernemingsraad om te weten waarom we als actiecomité de afgelopen maanden relatief stil zijn geweest rondom ons 'Plan B', het plan dat we uit zouden rollen als KPN de plannen voor integratie van XS4ALL door zou zetten. De reden hiervoor is vrij simpel: net als jullie hebben wij er altijd de voorkeur voor gehad dat XS4ALL zelfstandig zou kunnen blijven voortbestaan. Wij zijn daarom op 24 april in gesprek gegaan met de KPN-top, waarbij onder andere CEO Maximo Ibarra, Chief Consumer Market Jean-Pascal van Overbeke, Chief Technology & Digital Officer Babak Fouladi en Chief Startegy Officer Wouter Stammeijer bij aanwezig waren. Hier hebben wij voor de tweede keer voorgesteld om XS4ALL te verkopen. In januari hadden wij dit ook al voorgesteld aan Jean-Pascal van Overbeke, maar die gaf toen aan niet te willen verkopen, 'omdat KPN niet zijn eigen concurrent wilde creëren.' In dit tweede gesprek gaven wij aan hoe er een win-win-win situatie gecreëerd kon worden voor klanten, medewerkers én KPN. Ons voorstel was om XS4ALL te verkopen, waarbij langdurige afspraken gemaakt konden worden over afname van wba-contracten, waardoor XS4ALL klanten nog wel gebruik zouden maken van de KPN-infrastructuur. Op deze wijze zou XS4ALL kunnen blijven bestaan, wat goed is voor de klanten, zouden medewerkers hun werk houden en zou KPN wel de lusten (inkomsten) krijgen van XS4ALL, maar niet meer de lasten. KPN zou ons voorstel intern bespreken en binnen twee weken terugkoppelen.

De twee weken werden er uiteindelijk zes. Maar dit keer bleek er wel ruimte voor het bespreken van een mogelijke verkoop van XS4ALL. Op 3 juni was er een vervolggesprek waarin Maximo Ibarra aangaf dat XS4ALL niet in de etalage zou worden gezet, maar dat wij als actiecomité 'één à twee' investeerders aan mochten brengen. Dit moest dan wel snel gebeuren. Binnen een week brachten wij zoals afgesproken met KPN twee investeerders in contact met de afdeling Mergers & Acquisitions (M&A) van KPN, waarna non disclosure agreements werden getekend. Eén van de twee partijen werd in een vroeg stadium door KPN afgewezen omdat zij teveel concurrerende krachten daarin samengebald zagen. De andere kandidaat heeft van KPN een financieel informatiepakket ontvangen zodat zij een bod konden uitbrengen. Dit is ook gebeurd. Maar daarna bleef het stil. Tot afgelopen donderdag, toen vrijwel direct na de publieke bekendmaking door KPN van het voornemen om toch door te zetten met de migratie het actiecomité en de investeerder werden gebeld door KPN met de mededeling dat de verkoopgesprekken per direct zouden worden stopgezet. Een duidelijke reden voor het stopzetten werd niet gegeven anders dan dat men toch de integratie wilde voortzetten.

Wij zijn uiteraard zeer teleurgesteld in de opstelling van KPN. Wij vinden het onbegrijpelijk dat KPN niet voor deze optie kiest, temeer omdat KPN naar verluidt nog honderden miljoenen euro’s nodig heeft om glasvezel volledig uit te kunnen rollen. Niemand weet waar dat geld anders vandaan moet komen.

Het is nu vijf maanden geleden dat de gesprekken met KPN over de verkoop begonnen, en al die tijd heeft de ontwikkeling van Plan B dus op een lager pitje gestaan bij ons. Wij hadden hoop op een verstandig besluit van KPN. Nu daar helaas geen sprake van lijkt te zijn, gaat de rem er weer af. Wij gaan nu vol voor Plan B, waarvoor wij op korte termijn met een crowdfundingactie zullen komen.

In de tussentijd wensen wij jullie veel sterkte toe in de mogelijke juridische strijd met KPN. Wij hopen dat jullie deze winnen, zodat XS4ALL alsnog kan blijven bestaan. Maar zo niet, dan zijn zowel klanten als (zoveel mogelijk) medewerkers welkom bij het alternatief dat wij nu samen met klanten, sympathisanten, (oud-)medewerkers en meerdere partners aan het opbouwen zijn.

Met vriendelijke groet,

Kirsten Verdel, Sjoera Nas, Anco Scholte ter Horst, Doke Pelleboer en Marleen Stikker

Namens actiecomité XS4ALL Moet Blijven

AANDEELHOUDERSVERGADERING KPN Tot zover dus de brief. Jullie snappen: we gaan nu vol door met plan B. En daar komt dus snel een crowdfundactie voor (waarschijnlijk op 1 november). Ook gaan we als actiecomité op 28 oktober naar de speciale Aandeelhoudersvergadering van KPN, waarbij de nieuwe CEO Dominique Leroy aangesteld wordt. Althans, als de aanstelling van de Proximus-baas doorgaat, want ze ligt nogal onder vuur. Ze heeft toen ze al wist dat ze KPN CEO zou worden voor bijna 300.000 euro aan aandelen Proximus verkocht, wat handel met voorkennis kan zijn. Er is zelfs een huiszoeking bij haar gedaan () en het NRC kwam er achter dat ze echt al in juni benaderd was door KPN, en haar aandelen daarna pas verkocht () en ze moest per direct opstappen omdat de vakbonden het vertrouwen in haar kwijt waren, ook al omdat ze 1900 banen bij Proximus kwijt wilde. Maar als haar benoeming doorgaat, en je wilt er bij zijn bij de aandeelhoudersvergadering, mail dan even naar comite@xs4allmoetblijven.nl, dan leggen wij uit hoe dat werkt. Je hebt dan namelijk minimaal één aandeel KPN nodig en dat moet je ook nog registreren. Een heel gedoe, maar dan heb je ook wat.

KAMERVRAGEN OVER XS4ALL/KPN En ja, we hebben nóg meer nieuws, want zowel de SP als de PvdA hebben inmiddels Kamervragen gesteld over de situatie XS4ALL/KPN. De vragen kun je vinden op https://xs4allmoetblijven.nl/nieuws/opnieuw-kamervragen-over-xs4all-kpn/. We zijn benieuwd naar de antwoorden..

OPEN BRIEF AAN DOMINIQUE LEROY Nog even over mevrouw Leroy. We wachten uiteraard de onderzoeken die naar haar gedaan worden af, maar áls ze dus daadwerkelijk de nieuwe CEO wordt van KPN, dan hebben we nieuws voor haar. We stuurden haar een brief. Die is hier te lezen.

Dat was het voor even.

Namens het actiecomité,

Kirsten

Doneren kan via https://xs4allmoetblijven.nl/doneer. Een overzicht van alle donateurs is te vinden op https://xs4allmoetblijven.nl/kom-in-actie/#doeeendonatie.

26-09-2019