Volksvertegenwoordigers op afstand van de partij

Volksvertegenwoordigers moeten zich onafhankelijk van politieke partijen opstellen, 'zonder last of ruggespraak'.

politiek ge├źngageerde burgers,

• dat politieke partijen met fractiediscipline verhinderen dat volksvertegenwoordigers zich als onafhankelijke individuen gedragen waardoor de keuzemogelijkheden bij de verkiezingen beperkt worden tot een handvol 'lijsttrekkers';

• volksvertegenwoordigers zich richten op hun positie binnen de partij (denk aan interne verkiezingen, kiescommissies en partijbonzen) en de eenheid als partij (om betrouwbare coalitiepartner te zijn en voor 'politieke marketing'), in plaats van verantwoording afleggen aan en het vertegenwoordigen van de eigen achterban;

• de angst voor een 'personendemocratie' voortkomt uit angst voor de toekomst van De Partij die 'neemt en geeft';

• personen beter dan partijen in staat zijn de verantwoordelijkheid voor bepaalde politieke onderwerpen op zich te nemen, met een partij is niet makkelijk af te rekenen in het stemhokje bij gebrek aan alternatieven;

• Grondwet en Kieswet uitgaan van individuele volksvertegenwoordigers en de machtige positie van politieke partijen niet legitimeren;

• teveel Kamerleden nu enkele honderden stemmen hebben gekregen en zo feitelijk niemand in het land vertegenwoordigen;

de volksvertegenwoordigers:

• zich individueel op een eigen achterban te richten middels een persoonlijk verkiezingsprogramma waar ze hun politieke lot aan koppelen;

• periodiek verantwoording af te leggen (bijvoorbeeld via een elektronische publicatie) aan de individuele achterban;

• partijen op afstand te houden door ze hoogstens om advies te vragen als denktank of wetenschappelijk bureau.

Sign this petition

L.S. Bakker
Zwolle
about 7 years

No news about this petition yet.