Vijf banen voor ruim 40 ochtendzwemmers in Amerena

Wij, meer dan 40 ochtendzwemmers, zwemmen elke ochtend tussen 7u en 8u ruim 500 - 1000m in het 50m Sportfondsenbad. Voor onze groep is geen enkele baan vrij in het nieuwe Amerena 50m bad na 16 april 2018. We zouden onze sport moeten opgeven, en dat willen we niet.

Wij zijn de ochtendzwemmers: we zwemmen tussen 7u en 8u in het 50m bad, minstens 10 - 20 baantjes.

Dat wij onze sport moeten opgeven zodra het Sportfondsenbad op 16 april sluit:

• geen banen vrij voor ons om 7u in het 50m bad.

• In het Amerena is geen plek voor ons om 7u.

• We mogen wel om 8u, maar dan moeten we al op ons werk zijn.

• Of in het Torenbad om 7u, maar dat is te smal en te kort, daarin passen geen 50 man voor hun baantjes.

Dat wij als groep na 16 april minstens 4 en liefst 5 banen in het 50m Amerena-bad ter beschikking krijgen, tussen 7u en 8u; Twee banen voor de snellere borstcrawl groep en minstens twee banen voor het vrij zwemmen.

Het antwoord

Opluchting en blijdschap: Amersfoort opent Amerena 50m bad voor ochtendzwemmers ook om 7u

Wethouder Hans Buijtelaar (VVD) en gemeentelijk Amerena gebruikscoördinator Bert Melles hebben op verzoek van de ochtendzwemmers en samen met de zeer goed meewerkende SRO besloten om de deuren van het Amerena 50m bad op elke doordeweekse dag om 7u ook voor hen open te stellen.

Een aankondiging met die strekking werd in de receptie van het Sportfondsenbad met ingang van vandaag verspreid: de brochures werden handmatig aangepast hieraan en uitgedeeld aan de zwemmers.

In het 50m bad zijn dagelijks vanaf 7u minimaal 3 van de 10 banen ter beschikking voor de groep, met ingang van de opening op 16 april.

Daarnaast gaat ook het direct ernaast liggende torenbad voor hen om 7u open. Dat laatste is nodig, omdat het 50m bad geen stahoogte heeft en het torenbad wel, en dat is voor een deel van de zwemmers een geruststelling die belangrijk is. Daardoor kunnen ruim 80 zwemmers hun sport in de vroege ochtenduren blijven doen, en bijtijds en goed fit aan hun werkdag beginnen, wat de meesten op deze manier al 10 jaar of meer zo doen.

Ook de oudere zwemmers onder hen zijn er heel blij mee, al jaren gewend als ze zijn aan deze sociale ochtendroutine die hen tot op hoge leeftijd fit houdt en in goed sociaal contact met elkaar.

De eerste reacties onder de groep, bijna 100 mensen (!) groot, zijn heel positief en vooral ook opgelucht, en blij dat zij als groep erkend, gezien en gehoord zijn. Ook de fitnessruimte zal om 7u open zijn voor hen, ook een gekoesterde wens van enkele zeer fanatieke zwemmers voordat ze in het water duiken om 7u30.

Grote dank aan wethouder Hans Buijtelaar en Bert Melles voor hun luisterende oor en de actie die ze namen, en uiteraard ook aan de SRO voor hun bereidwillige medewerking hieraan.

De onder de groep verspreide en nu beëindigde petitie leverde 178 handtekeningen op - ook een grote schare supporters bleek zeer begaan met de zwemmers. Ook dat is voor Gemeente en SRO goed nieuws en biedt voor hen wellicht nog meer kansen ook: het ochtendzwemmen leeft enorm, dat is wel duidelijk.

Amersfoort
15-06-2018
Beantwoord

Daarnaast gaat ook het direct ernaast liggende torenbad voor hen om 7u open.

24-03-2018

Amerena toch om 7u open

De SRO maakt via de receptie al bekend in hun nieuwe folder, dat de 50m in de Amerena om 7u ook open zal zijn. Mooi, dat is wat we zo graag wilden! Dat wordt handmatig gewijzigd in de nieuwe folder, waar nog het oude tijdstip van 8u in gedrukt stond.

Binnenkort een uitgebreider bericht hierover!

24-03-2018

Gesprek met wethouder was goed

Ons gesprek met wethouder Buijtelaar op 21 maart was goed. Het voorstel wat hij aan de SRO gaat voorleggen is o.a.

3 banen voor ons in de 50m vanaf 7u, en tegelijk het vlak ernaast gelegen torenbad open. Dat laatste is nodig, omdat het 50m bad overal 2m20 diep is en dus nergens stahoogte heeft. Het nieuwe torenbad heeft dat wel, in tegenstelling tot het oude torenbad: in het nieuwe is de bodem verstelbaar en wordt die voor ons speciaal op een normale stahoogte gezet, over de gehele oppervlakte. Vooral voor een deel van de vrijzwemmers is het dan fijner om daarvan gebruik te maken, omdat er dan overal altijd steun is indien nodig. er volgt nog een uitgebreidere mail met details van dit voorstel. De SRO moet vooral nog goedkeuren dat het qua toezicht in orde is: er zijn dan twee badmeesters nodig. Die waren er in het Sportfondsenbad ook altijd al, en bovendien heeft ook de ZPC trainer aangegeven toezicht op ons te willen houden, dus we vermoeden dat dit geen probleem zal hoeven zijn.

22-03-2018