Kunstgras 1

Veilig en milieuvriendelijk infill-materiaal op de kunstgrasvelden bij v.v. Wilhelmus

De uitzending van Zembla in oktober 2016 over de mogelijke gezondheidsrisico’s van rubberkorrels in kunstgras heeft veel losgemaakt in Nederland. Ook bij veel ouders van jeugdleden van voetbalverenigingen in Leidschendam-Voorburg.

Door deze petitie te ondertekenen geef je een duidelijk signaal af aan de Wethouder Sport, Nadine Stemerdink, en de Gemeente Leidschendam-Voorburg, om vanaf nu voor de veiligheid van onze kinderen te kiezen en het zogenaamde voorzorgsprincipe te hanteren.

bezorgde inwoners van Leidschendam-Voorburg, spelers en ouders/verzorgers van sportende kinderen op kunstgrasvelden in Leidschendam-Voorburg,

Constateren dat:

• Dat de gevaren van het gebruik van kunstgrasvelden met 120.000 kilo vermalen rubberkorrels per veld nog steeds niet duidelijk zijn en terecht blijven zorgen voor ongerustheid over de gezondheidsrisico’s. Daarbij komt dat de belasting van het milieu door het gebruik van rubberkorrels steeds groter wordt. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het RIVM (juli 2018).

• Dat er genoeg veilige en milieuvriendelijke alternatieven bestaan. De Eredivisie kiest voor natuurgras. In Den Haag wordt al sinds 2006 kurk toegepast. De KNVB in Zeist is ook overgestapt op kurk, omdat dit de sporttechnische eigenschappen van natuurgras het best benadert.

• Dat veel gemeenten -waaronder Amsterdam en Rotterdam en recent ook buurgemeenten Pijnacker-Nootdorp en Gouda- actief hebben ingespeeld op de maatschappelijke onrust en de aangetoonde belasting op het milieu. Nog maar 20% van de velden in Nederland wordt (aan)gevuld met gemalen autobanden.

vanaf nu het voorzorgprincipe te hanteren en te kiezen voor een veilig en milieuvriendelijk alternatief!

Het antwoord

Nieuw kunstgrasveld met kurk voor Wilhelmus

Voetbalvereniging Wilhelmus krijgt een nieuw kunstgrasveld, ingestrooid met kurk in plaats van rubberkorrels.

Bronnen: RKAVV, Midvliet.nl en Vlietnieuws

REACTIE VAN PETITIONARIS

Beste mensen,

Uiteindelijk heeft de wethouder dan toch besloten dat er kurk komt bij Wilhelmus in plaats van rubberkorrels!

Nogmaals hartelijk dank voor het steunen van de petitie! Die heeft ongetwijfeld een belangrijke bijdrage geleverd aan dit besluit.

Met vriendelijke groet,

EINDE REACTIE

Leidschendam-Voorburg
09-04-2019
Beantwoord

Nieuw kunstgrasveld met kurk voor Wilhelmus

Bronnen: RKAVV, Midvliet.nl en Vlietnieuws

REACTIE VAN PETITIONARIS

Beste mensen,

Met vriendelijke groet,

EINDE REACTIE.

23-05-2019

Aanbieding petitie, kom ook!

Dinsdag 9 april is er een beeldvormende vergadering in de Raad. Een van de sprekers is professor Van den Berg.

De bijeenkomst is om 19:00 in Brak/ ‘t Swaentje, een zaaltje langs de Raadzaal in Huize Swaensteyn Herenstraat 72-74 te Voorburg). Kom ook morgen en zet uw stem extra kracht bij! Bedankt voor uw steun!

08-04-2019

Petitie sluit bijna!

Morgen om 14:00 sluit ik deze petitie. Morgenavond zal ik de petitie namens jullie allemaal aanbieden aan de wethouder en/ of de voorzitter van de Raad, in de beeldvormende vergadering.

Deze is om 19:00 in Brak/ ‘t Swaentje, een zaaltje langs de Raadzaal in Huize Swaensteyn Herenstraat 72-74 te Voorburg). Kom ook morgen en zet uw stem extra kracht bij! Bedankt voor uw steun!

08-04-2019