In het Noordoosten van Nederland wordt momenteel een onderzoek gedaan naar een treinverbinding van Groningen naar Almelo die kansrijk lijkt, en 250 miljoen zal kosten. Alleen die maakt een hele omweg via de Veenkoloniën en zuidoost-Drenthe, en zal waarschijnlijk overal stoppen. Men zou beter een nieuw HSL-spoor tussen Hoogeveen en Marienberg kunnen aanleggen voor ongeveer dezelfde prijs, zodat de trein in 1 rechte lijn kan rijden en geen lange omweg hoeft te maken.
Treinreizigers die de trein van Groningen naar Almelo wel zien zitten.
Wij zijn blij dat het spoornetwerk in Nederland nu zo goed aan het verbeteren is en we in de toekomst meer mogelijkheden per spoor zullen krijgen.
Alleen om de trein helemaal om te laten rijden via de Veenkoloniën, en zuidoost-Drenthe lijkt ons een beetje lang duren en het maakt ook een grote omweg.
de (oude) lijn van Emmen naar Stadskanaal kan voor 250 miljoen weer herbouwd gaan worden, en daar willen ze dan de trein gaan laten rijden.
in 2010 was er een plan om een HSL-spoor van Hoogeveen naar Almelo te bouwen, en daar zou dan de trein die ze nu via de omweg willen laten rijden overheen rijden
de trein die helemaal omrijdt is misschien wel handig voor de mensen in de Veenkoloniën en zuidoost-Drenthe (Zuidbroek, Veendam, Stadskanaal, Emmen en Coevorden) die dan van daar naar Groningen of Almelo moeten en andersom.
Maar voor mensen die rechtstreeks van Groningen naar Almelo en terug moeten reizen, zou die HSL-verbinding vanaf Hoogeveen wel veel sneller en idealer zijn.
Prorail, Arriva, De gemeente Hoogeveen, de provincies Drenthe en Overijssel en andere partijen die hierover gaan om mogelijk ook 250 miljoen apart te kunnen leggen voor dat HSL-spoor van Hoogeveen naar Marienberg via Dedemsvaart, die althans circa net zo lang is als het spoor Emmen - Stadskanaal (27 kilometer). Zo kunnen de mensen veel sneller in 1 rechte lijn van Groningen naar Almelo reizen via Assen, Hoogeveen, Dedemsvaart, Marienberg, Vroomshoop, Daarlerveen en Vriezenveen.