Tegen fiscale vervolging van 150 holocaust-overlevenden uit Tweede Wereldoorlog

6.106 ondertekeningen

Holocaust-overlevenden, nabestaanden, familieleden en alle andere Nederlanders willen een einde maken aan het fiscaliseren door Nederland van Duitse schadevergoedingen voor kinderarbeid tijdens het gedwongen verblijf in Nazi-getto's zoals het getto van Amsterdam en van Theresienstadt.

Holocaust-overlevenden, nabestaanden, familieleden en alle andere Nederlanders

constateren dat:

• Dat slechts 150 joodse overlevenden een Duitse vergoeding krijgen omdat zij in WO-II als kind hun steentje bijdroegen aan familieonderhoud terwijl zij geen bescherming genoten van de Nederlandse overheid.

• Dat Nederland zich kil en zonder enige empathie jegens deze groep Joodse landgenoten opstelt door deze vergoeding te fiscaliseren.

• Het bekende Wiesenthal Centre spreekt daarom in een recente brief aan minister Ollongren over fiscale vervolging.

met terugwerkende kracht tot 1 januari 2016 een einde te maken aan deze oneigenlijke en immorele belastingheffing op Duitse getto-vergoedingen welke feitelijk smartengelden zijn voor kinderarbeid in door Nazi-Duitsland gecreëerde getto’s.

Het antwoord

Oplossing voor ontvangers getto-uitkering

Er is een oplossing gevonden voor een groep van circa 300 overlevenden van de Tweede Wereldoorlog die van de Duitse overheid een uitkering ontvangen voor onbetaald werk dat zij tijdens de oorlog hebben verricht, de zogenaamde getto-uitkering. De oplossing geldt met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2016.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/05/18/oplossing-voor-ontvangers-getto-uitkering

REACTIE PETITIONARIS

Vrijdag kregen wij het verheugende bericht van de staatssecretaris, Menno Snel, dat ook tot zijn grote vreugde, de fiscale heffingen over de gettobetalingen van de baan zijn. Hij deelde ons persoonlijk mee dat de overheid deze aan smartengeld gerelateerde betalingen vanaf januari 2016 niet langer zal fiscaliseren.

Dit geweldige resultaat is bereikt mede door Petities nl, waarvoor onze onuitsprekelijke dank. Ook danken wij de 6106 ondertekenaars van de petitie. Ook dit bewijs van solidariteit heeft ongetwijfeld bijgedragen aan dit succes.

De 22ste zullen wij alsnog de de resultaten van de petitie aanbieden aan de Tweede Kamer.

EINDE REACTIE PETITIONARIS

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

22-05-2018
Beantwoord
Organisatie:
Verbond Belangenbehartiging Vervolgingsslachtoffers

Oplossing voor ontvangers getto-uitkering

REACTIE PETITIONARIS

+Lees meer...

EINDE REACTIE PETITIONARIS

21-05-2018

GROOT NIEUWS: Oplossing voor ontvangers getto-uitkering

Vandaag groot nieuws. Staatssecretaris Snel heeft een oplossing gevonden voor de onterechte fiscalisering van de gettovergoeding.

+Lees meer...

Zie Tweede Kamer: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/05/18/oplossing-voor-ontvangers-getto-uitkering

18-05-2018

Overhandiging petitie op 22 mei 2018

Op tweedekamer.nl staat de overhandiging aangekondigd.

Petitie tegen fiscale vervolging van 150 holocaust-overlevenden uit Tweede Wereldoorlog op 22 mei 2018 om 13:30 - 13:45 in de Statenpassage..

01-05-2018