Kindermars

Stop - per direct - de subsidie op biomassacentrales in Nederland

25.397 ondertekeningen

bewoners van Nederland

• dat de geclaimde duurzaamheid van biomassacentrales steeds meer ter discussie staat.

• Dit omdat de uitstoot van fijnstof, en andere zeer schadelijke stoffen, gevaarlijk is voor onze gezondheid, de luchtkwaliteit en het klimaat.

• RIVM, Milieudefensie, Longfonds en vele natuurwetenschappers waarschuwen daarom voor de gevolgen van biomassacentrales zoals meer mensen en dieren met ziekten zoals astma, COPD en andere hart-en vaatziekten.

dat de subsidie voor biomassa (ook wel SDE+ genoemd) per direct wordt stopgezet vanwege de zeer schadelijke gevolgen voor mens, dier en de natuur door de vervuilende en zorgwekkende uitstoot en de verwoestende effecten hiervan op de luchtkwaliteit, ecologie en biodiversiteit

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

15-08-2026
Fenna Swart
Organisatie:
Comite Schone Lucht

Nieuws

Laatste en massale oproep aan EU-Commissie: Geen bosbiomassa in EU richtlijn omwille van natuur, bossen en luchtkwaliteit

Geen bosbiomassa in EU richtlijn omwille van natuur, bossen en luchtkwaliteit Morgen op 9 juli 2021 zal de EU-commissie naar verwachting het klimaatenergiepakket - inclusief de verbranding van bosbiomassa, afronden. Dit gebeurt onder druk van de bosbouwindustrie , zoals deze week bleek uit een brandbrief van 21 Estlandse natuurorganisaties maar tegen de uitdrukkelijke oproepen van burgers en wetenschap in, om bosbiomassa uit dit pakket te halen.

+Lees meer...

Om deze reden doen 130 NGO namens ruim 240.000 Europeanen, middels een film, een laatste, massale en dringende oproep aan de Commissie: “haal bosbiomassa uit het EU pakket omwille van de natuur, bossen en luchtkwaliteit”. De (korte) film is geproduceerd door St. Comité Schone Lucht NL i.s.m. WeMove Europe en Forest Defenders Alliantie

2 Links naar de film: (NL en Engelstalig)  Film (NL) Laatste Oproep Europeanen aan EU Commissie en Frans Timmermans

 Film (Engelstalig) Take forest biomass out of the EU directive (RED)

Deze oproep komt gelijktijdig met het besluit van 5 Nederlandse natuur- en milieuorganisaties om uit het Convenant Duurzaamheid Biomassa te stappen. Houtpellets, gebruikt voor biomassaverbranding en bijstook in Nederlandse energiecentrales, worden niet geproduceerd volgens de Nederlandse criteria voor duurzame biomassa. Dat is de uitkomst van een internationaal onderzoek van SOMO naar de productie van houtpellets in Estland, dat vandaag werd gepubliceerd. De duurzaamheidscriteria blijken niet meer dan een papieren tijger te zijn en werken in de praktijk niet.

Contact - Comité Schone Lucht:

Fenna Swart- fennaswart25@gmail.com Maarten Visschers - 06-34428154 info@maartenvisschers.nl

07-07-2021

Nieuwe Landelijke Campagne

Update #SaveTheDate Start Rechtszaak tegen Vattenfall 1 feb. 2021 mbt

natuur- en #omgevingsvergunning

Als @VattenfallNL zijn zin krijgt komt in Diemen Grootste #biomassa #houtstookcentrale van NL! Daarom per 2801 Nieuwe Landelijke Campagne:

"Tour de #Biomassa - StopVattenfall.nl"

Volg ons: Comite Schone Lucht Check out Fenna Swart (@fenokkio): https://twitter.com/fenokkio?s=08

Meer info volgt.

17-01-2021

SDE subsidie is niet bedoeld voor houtige biomassa

In deze petitie, die tot nu toe al ruim 9.000 keer getekend is staat onder meer: “In Nederland en in het buitenland worden jaarlijks, met overheidssubsidie, miljoenen bomen gekapt en verbrand in biomassacentrales om, zogenaamde duurzame, energie op te wekken. Echter biomassa is niet CO2 neutraal en de verbranding hiervan geeft meer uitstoot van fijnstof dan gas en steenkool tezamen.” De petitie zal op een later moment aangeboden worden aan de Tweede Kamer met het verzoek om de subsidiegelden (SDE) te investering in echte duurzame energie, zoals zonne-, wind-, aarde- en waterenergie naast het isoleren van woningen. Doe daarom mee aan onze Online Demonstratie, komende zaterdag 18 april met als doel 40.000 handtekeningen te behalen.

+Lees meer...

Help ons en deel de volgende links vandaag en morgen zoveel mogelijk:

Dank en Hartelijke groet!

Eline, Jildert en Fenna Comite Schone Lucht

16-04-2020