Te lange wachtrijen. Onbereikbare klantenservices. Te dure examens, cursussen en onderzoeken. Bij het CBR regent het klachten, en terecht. De nieuwe plannen van het CBR om de achterstand weg te werken benadelen veel kandidaten. Een tweede instituut zonder winstoogmerk is nodig.
die het niet eens zijn met de machtspositie van het CBR.
Te lange wachtrijen. Het duurt al gauw 3 maanden voordat je (her)examen kan doen.
Te hoge prijzen. De gevraagde prijzen zijn onnodig hoog en worden tevens bijna jaarlijks opgehoogd. Dit jaar met +5,8% (AutoRai, 2020) Dit belemmert velen (her)examen te doen.
Onbereikbaarheid. Het CBR is enorm lastig te bereiken. Wanneer je belt staan er vaak 70+ anderen in de wacht en op een reactie mail wacht je al snel 4 weken (KASSA, 2020)
Als er een alternatief naast het CBR komt zorgt dit voor een natuurlijke prijsconcurrentie op de markt en voorkomt het dat prijzen vanuit een monopoliepositie gemaakt worden. Ook kan hiermee de druk van het CBR verdeeld worden over twee instituten.
Er moet een tweede instituut komen die rijvaardigheidsbewijzen uit kan geven.