Tegenwoordig sturen steeds meer bedrijven uitnodigingen om (de levering van) een aankoop of het contact met de organisatie in kwestie te beoordelen. Door steeds meer mensen wordt dit ervaren als hinderlijk. Immers geldt gewoon: geen bericht, goed bericht. Na het Bel-me-niet-register is een Bevraag-me-niet-register zeer welkom.
klanten die gewoon rustig een aankoop willen doen/dienst willen afnamen of ons ergens willen oriënteren op een aankoop/dienst
dat steeds meer bedrijven na (verzending van een) aankoop of de afname van een dienst de klant confronteert met een uitnodiging om zijn/haar mening te geven over de aankoop op het geleverde product/de geleverde dienst.
om wetgeving die organisaties verbiedt om klanten zomaar uitnodigingen voor het invullen van enquêtes/het geven van beoordelingen tenzij klanten expliciet op voorhand aangegeven hieraan te willen meewerken en bovendien de gelegenheid krijgen om zich ten alle tijde te registeren in het Bevraag-me-niet-register.