Tijgermug223

Stop de tijgermug NU!

De tijgermug is een exotische mug die Nederland binnenkomt met de import van gebruikte banden en Lucky bamboo. Deze mug kan meer dan 20 ziekten overbrengen op mensen en dieren, zoals dengue, Chikungunya en hartworm. Toch neemt de overheid geen maatregelen om de invoer van de tijgermug te stoppen.

Iedereen die belang hecht aan het welzijn en de gezondheid van mensen en dieren.

dat de minister van Volksgezondheid, ondanks een door de voltallige Tweede Kamer ondersteunde motie voor nultolerantie van tijgermuggen, weigert om maatregelen te nemen opdat aan de voortdurende invoer van tijgermuggen via de import van gebruikte banden en Lucky bamboo een eind komt

de Minister van Volksgezondheid zodanige maatregelen te nemen dat aan de invoer van tijgermuggen via de import van gebruikte banden en Lucky bamboo een eind komt

Sign this petition

29 days
linda horst
wijk bij duurstede
medewerker vereniging natuur en milieu
about 1 month
Erik Rolevink
Enschede, the Netherlands
Coordinator of www.enhoe.nl , nature conservation volunteers
2 months
Marianne Koppenaal
Delft

Earlier updates

“Aanpak tijgermug kan veel sneller dan Schippers Kamer voorspiegelt”

Volgens minister Schippers van Volksgezondheid moet er een wetswijziging plaatsvinden voordat de tijgermug aangepakt kan worden. Dat kan jaren duren.

+Read more...

Volgens Wilfred Reinhold van het platform Stop invasieve exoten heeft de minister de Kamer onjuist geïnformeerd, want een wettelijke regeling kan al binnen een paar weken rond zijn. “En er is spoed geboden, nu opnieuw tijgermuggen gevonden zijn bij bandenimporteurs in Emmeloord, Lelystad, Montfoort en Etten-Leur,” aldus Reinhold .

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid heeft de Tweede Kamer eind juni geïnformeerd over de wijziging van haar beleid rond de tijgermug en andere exotische muggen die ziekten kunnen overbrengen, zoals dengue, chikungunya en het La Crosse virus. Zij is tot de conclusie gekomen dat de handelaars in  gebruikte banden zich niet houden aan het convenant dat zij met hen heeft gesloten, en dat het convenant niet gehandhaafd kan worden.

Schippers kondigt daarom een wijziging van de Wet publieke gezondheid gewijzigd aan, waardoor er een centrale, landelijk uniforme aanpak  komt waardoor vestiging invasieve exotische muggen zo lang mogelijk wordt voorkomen. Op de naleving van die regelgeving  zal de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dan namens haar toezicht gaan houden.

“Het is mooi dat de minister nu erkent dat het convenant niet functioneert. Advocaat Rogier Hörchner had dit ook al vastgesteld in een Legal opinion. Maar dat de minister nu kiest voor een wetswijziging is onbegrijpelijk. Dat kan jaren gaan duren, en ondertussen gaat de invoer van tijgermuggen en andere gevaarlijke muggen door. Elke ingevoerde mug vergroot de kans op vestiging en verspreiding, en dan krijg je ze bijna niet meer weg.

De minister beschikt over een alternatief, dat veel sneller klaar is en ministens even effectief. Zij kan op basis van de Warenwet een landelijke en bindende regeling opstellen om te voorkomen dat bij het  importeren en verhandelen van  gebruikte banden exotische muggen worden ingevoerd en verspreid. Voor de aanpak van de tijgermug in Lucky bambooplantjes heeft haar voorganger in 2009 zo’n regeling uitgevaardigd. En ook hierop voert de NVWA het toezicht uit, namens de minister.

Zowel gebruikte banden als Lucky bambooplantjes zijn ‘waren’ in de zin van de Warenwet. Voor zo’n Warenwetregeling geldt een heel simpele en snelle procedure: de minister moet haar handtekening eronder zetten en het vervolgens in de Staatscourant bekendmaken. Hierbij is het opstellen en uitvaardigen van een wettelijk bindende regeling dus een kwestie van weken, in plaats van jaren,” aldus Reinhold.

Deze zomer zijn al op vier locaties tijgermuggen aangetroffen: bij de locaties van bandenbedrijf Kargro in Emmeloord en Montfoort, bij Robeo Casing in Lelystad en bij Vrakking in Etten-Leur. Een andere gevaarlijke muggensoort, de Aziatische bosmug, is deze zomer  gevonden bij bandenbedrijf Joop Arts in Oss. Op al deze locaties (behalve Etten-Leur) zijn eerder ook al exotische muggen gevonden.

2015-07-25 | Petition Stop de tijgermug NU!

Informatief filmpje over app Tijgermug Alert

Het platform heeft een filmpje gemaakt met informatie over de gratis app Tijgermug Alert, die geschikt is voor zowel iPhone en Android.

Het filmpje is te zien op YouTube, via deze link: https://www.youtube.com/watch?v=nKa9KsZ9GsM

.

platform Stop invasieve exoten
2015-04-26 | Petition Stop de tijgermug NU!

Platform lanceert app voor herkennen en melden van de tijgermug

Het platform Stop invasieve exoten heeft een  app laten ontwikkelen over de tijgermug. Deze exotische mug vormt vanwege de verspreiding van ziekten een grote bedreiging  voor de gezondheid.  De mug wordt regelmatig gesignaleerd bij bandenbedrijven, maar ook daarbuiten.

+Read more...

Met de app Tijgermug Alert wordt de herkenning en melding van tijgermuggen zo makkelijk mogelijk gemaakt, zodat snel kan worden ingegrepen.

Tijgermuggen kunnen meer dan 20 ziekten verspreiden zoals knokkelkoorts, Chikungunya en hersenontsteking. De exotische mug wordt in Nederland ingevoerd met gebruikte banden en Lucky bambooplantjes en wordt ook regelmatig buiten de bedrijfsterreinen aangetroffen.

Met de Tijgermug Alert kan in enkele stappen worden vastgesteld of een verdachte mug mogelijk een tijgermug is. Na het doorlopen van die stappen kan een melding worden verstuurd, waarin de locatie van de vondst is aangegeven en foto’s van de mug zijn bijgevoegd. Deskundigen van het platform beoordelen de melding en nemen zo nodig contact op met het Centrum Monitoring Vectoren (CMV). Het CMV kan  dan ter plaatse een onderzoek uitvoeren, eventueel gevolgd door een bestrijdingsactie. Met de app kan ook de gele koortsmug (ofwel denguemug) worden gemeld. Die lijkt erg op de tijgermug, kan eveneens gezondheidsrisico’s opleveren en komt net als de tijgermug  mee met gebruikte banden.

Tijgermug Alert bevat ook veel informatie over de tijgermug, de precieze locaties waar ze de laatste tijd gevonden zijn,  wat de overheid aan het probleem doet (en wat ze nalaat) en wat de gebruiker zelf kan doen om te voorkomen dat de tijgermug zich in Nederland vestigt en verspreidt.

De app Tijgermug Alert is gratis en beschikbaar voor iPhone (iOS) en voor smartphones (Android).

Link naar iOS-versie: https://itunes.apple.com/nl/app/tijgermug-alert/id908831734?mt=8. Link naar Android-versie: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.robota.tijgermug&hl=nl_NL

platform Stop invasieve exoten
2014-10-24 | Petition Stop de tijgermug NU!