Img 9290

Stop de bouw van een woontoren aan de Driftweg Naarden/Huizen

3.857 ondertekeningen

Een projectontwikkelaar heeft een vergunning aangevraagd voor de bouw van een torenflat van 25 bij 35 meter, 33 meter hoog (dezelfde hoogte als de Oude Kerk in Huizen), in het natuurgebied Huizen/Naarden, vlakbij 't Hooge Nest aan de Driftweg (ook wel bekend als 'de kuil').

Bewoners omgeving Driftweg, Naarden en Huizen

constateren dat:

• Dat een projectontwikkelaar voornemens is een woontoren van 25 bij 35 meter en 33 meter hoog te bouwen, in het fraaie historische natuurgebied van Huizen/Naarden, vlakbij 't Hooge Nest aan de Driftweg (ook wel bekend als 'de kuil').
  • Dat de bouw van een woontoren dit landschap voorgoed verandert, de wijk een andere uitstraling krijgt en de verkeersdrukte ernstig toeneemt.
  • Dat dit de deur opent voor meer nieuwbouwprojecten in dit prachtige natuurgebied.
  • Dat deze nieuwbouw in is strijd met het bestemmingsplan van dit gebied, gericht op behoud van groen en natuur.
  • Dat er niet veel tijd is, en onze unieke woonomgeving op het spel staat.
  • Dat alle omwonenden in zowel Naarden als Huizen tegen de komst van dit appartementencomplex zijn.

De gemeente Gooise Meren geen toestemming te verlenen voor de bouw ervan.

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Gooise Meren
03-11-2020
Victor Nijenhuis

Update eind augustus

Beste petititie ondertekenaar/ ondersteuner petitie/ buurtbewoner

Graag willen we jullie even bijpraten over de gebeurtenissen en activiteiten van de afgelopen weken; en er is veel gebeurd!

Het begon met de publicatie in de Staatscourant van de aanvraag omgevingsvergunning voor de bouw van een mega grote toren (25 x 35 x33 meter) op 28 juli jl.

De omwonenden waren verrast en geschokt; niemand wist hier iets van.

Het sloeg in als een bom. Niet alleen bij omwonenden, maar ook bij de gemeenteraad Gooise Meren, de gemeente Huizen, bij natuurbeschermende organisaties.

+Lees meer...

Niemand was op de hoogte.

Wij, omwonenden, richtten een Comité op, zetten een petitie online Stop Woontoren Driftweg en zochten contact met de pers.

Het heeft veel teweeg gebracht: er werden kritische vragen gesteld aan de gemeente Gooise Meren door de politieke partijen van de raad Gooise Meren, door vele verontruste burgers, door de buurgemeente Huizen. Er werden vragen gesteld door Statenleden aan Gedeputeerde Staten van de provincie Noord Holland.

Alle vragen gaan over: hoe kan het dat wij hier niets van wisten en niet bij betrokken zijn, hoe kan het dat deze vastgoedontwikkelaar al jaren gesprekken voert met de gemeente, hoe kan je nu zo'n gebouw projecteren in natuurgebied dat beschermd en geconserveerd moet worden, een gebouw dat toch volstrekt in strijd is met het bestemmingsplan, met de provinciale normen voor Natuurnetwerk Nederland-gebieden, waarom is de raad hier niet bij betrokken, hoe kan het zo hoog zijn terwijl het bestemmingsplan slechts laagbouw toelaat, wat is de rol van de gemeente Gooise Meren hierin en welke positie neemt B&W hier in? Et cetera.

Wat hebben wij gedaan als Comité?

Wij hebben contact gezocht en gemaakt met:

• Politieke partijen Gooise Meren, zowel op het niveau van fracties als raadsleden, van coalitie en oppositie
  • Welstandscommissie Gooise Meren
  • De wethouder Gooise Meren, gisteren terug van vakantie
  • Statenleden van de Provincie Noord Holland
  • De gemeente Huizen
  • Politieke partijen van Huizen
  • Natuurbeschermende organisaties: Vrienden van het Gooi, Goois Natuur Reservaat Stichting De Limieten en Valkeveen
  • De pers
  • Advocaten
  • Bewoners van Gooise Meren en Huizen

Het effect is voornamelijk geweest:

• Dat op al die niveaus iedereen alert is geworden op de ontwikkelingen
  • Wij onze positie duidelijk hebben kunnen maken
  • Onze zorgen door velen gedeeld worden; en die zorgen worden ook door velen gecommuniceerd naar de gemeente Gooise Meren.
  • Dat de petitie in relatief korte tijd 3750 keer getekend is.
  • Dat er uitgebreid aandacht aan de zaak is besteed in de pers
  • Wij de ruimte hebben toegezegd gekregen om onze positie kenbaar te maken op de politieke discussies over dit project in de gemeenteraad Gooise Meren en bij een aantal fractiebijeenkomsten van partijen in Gooise Meren. Dit uiteraard voorafgaand aan de besluitvorming.
  • De gemeente Huizen kritische vragen heeft gesteld en voor de belangen van haar bewoners is opgekomen.

Het zomerreces voor partijen is nu voorbij. De politiek begint nu weer eind.

Wij leerden uit de pers dat er binnenkort overleg zal zijn tussen de gemeente Gooise Meren en projectontwikkelaar Jerry Goossens.

Wij vonden dit het goede moment om de petitie, die al door ongeveer 3750 mensen is getekend, aan te bieden aan de wethouder Eijbersen van Gooise Meren. En gelijk onze positie duidelijk te maken aan Gooise Meren.

Om dat moment te nemen hebben wij op 26 augustus de petitie overhandigd aan de wethouder Eijbersen, op zijn eerste werkdag na de vakantie.

Dat gebeurde in aanwezigheid van de pers; de eerste artikelen staan in de kranten!

De wethouder informeerde ons bovendien dat de projectontwikkelaar, Jerry Goossens, inmiddels een tweede aanvraag heeft ingediend; het gaat om een kleiner project van 16 appartementen op het zelfde bouwvlak.

Beide aanvragen lopen parallel en over beide aanvragen is op donderdag 27 augustus overleg tussen de gemeente Gooise Meren en de heer Goossens.

Weer is de buurt niet betrokken geweest bij dit nieuwe project, weer is het waarschijnlijk in strijd met het bestemmingsplan door de bouwhoogte, vermoedelijk vier woonlagen.

Wij hebben onze positie duidelijk gemaakt: bouwen op de bouwvlek? Prima, de omwonenden hebben absoluut geen bezwaar tegen de oorspronkelijke bedoeling, een villa met twee woonlagen en een kap; dat past in het bestemmingsplan en de andere verordeningen.

Hoger, of zelfs veel hoger dan toegestaan? Daar zijn omwonenden, natuurorganisaties e.a. om verschillende redenen niet voor. In strijd met het bestemmingsplan? Dan zal de Raad Gooise Meren betrokken moeten worden in de besluitvorming.

Het is geweldig dat zoveel mensen dit prachtige Gooise natuurlandschap willen beschermen en de petitie hebben getekend. Wij voelen ons enorm gesteund door jullie!

Wij gaan nu door met onze acties om te verhinderen dat hoogbouw ontstaat op deze plek.

Wij rekenen op jullie steun!

27-08-2020