Petitieplaatje met tekst

Stop AWBZ maatregel waardoor PGB houders niet meer mogen werken voor PGB houders

Sinds 01/01/11 is er binnen de AWBZ een nieuwe regel van kracht die heel erg veel PGB (persoonsgebonden budget) houders ernstig dupeert. Volgens deze regel mogen budgethouders geen andere budgethouders meer inhuren. Dit leidt tot ongelijkheid en discriminatie t.a.v. gehandicapten en mensen met een (psychiatrische) aandoening

PGB houders, mensen die afhankelijk zijn van zorg, zorgverleners en andere betrokkenen.

dat de nieuwe AWBZ regel dat budgethouders geen andere budgethouders meer mogen inhuren, leidt tot ongelijkheid en discriminatie t.a.v. mensen die een handicap of (psychiatrische) aandoening hebben. Deze maatregel maakt dat PGB houders die voor (een) andere PGB houders werken de keuzevrijheid ontnomen wordt om te kiezen voor een PGB, of hun werk kwijtraken.

dat de regel dat budgethouders geen andere budgethouders meer mogen inhuren geschrapt wordt of dat er een clausule in wordt opgenomen dat iedere situatie individueel beoordeeld wordt.

What next?

Your petition is no longer open to collect signatures.

Addressed to:

Brief van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 maart 2011

Tijdens het Algemeen Overleg persoonsgebonden budget (pgb) van 16 februari jl. heb ik aangegeven de maatregel, dat budgethouders elkaar niet meer mogen betalen uit een pgb, op te schorten.

+Read more...

Ik heb dit besloten op basis van signalen van budgethouders, waaruit was op te maken dat deze maatregel (ingegeven om fraude te voorkomen) tot ongewenste neveneffecten zou leiden. Ik heb u toegezegd om in overleg met het College voor zorgverzekeringen, Per Saldo en de zorgkantoren deze signalen zorgvuldig te bekijken (zie hiervoor mijn brief van 17 februari jl., vergaderjaar 2010-2011, 25 657, nr. 61).

In totaal zijn bij VWS en Per Saldo 24 signalen van budgethouders binnengekomen en beoordeeld. Uit deze beoordeling blijkt het vooral te gaan om welwillende budgethouders die onbedoeld door de maatregel worden getroffen. Budgethouders die zorg en ondersteuning bieden, worden door de maatregel inderdaad beperkt in hun mogelijkheden om volop mee te doen in de samenleving.

Ik vind het niet gewenst dat daar, waar de inzet oprecht en met de beste intenties gebeurt, budgethouders in hun mogelijkheden te beperken. Deze budgethouders horen niet tegen barrières op te lopen die het tegengaan van fraude beogen. Derhalve trek ik de maatregel met terugwerkende kracht tot 1 januari jl. in.

Onverminderd streef ik ernaar om fraude tegen te gaan. Daar waar er vermoedens van fraude zijn, is altijd nader onderzoek noodzakelijk. Ik heb dit met de zorgkantoren afgesproken. Daarbij kan het ook gaan om situaties waarin budgethouders elkaar uit een pgb betalen.

De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

M. L. L. E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner

Hierdoor heeft de petitie geen nut meer, want het doel is al bereikt met het versturen van persoonlijke brieven door betrokkenen.

doel bereikt, petitie ingetrokken

Petitie is ingetrokken, doel is bereikt.

.

+Read more...

Petitie is ingetrokken, doel is bereikt.

Regeling Budgethouders voor Budgethouders opgeschort

18 februari 2011

De regeling die per 1 januari 2011 budgethouders verbood voor andere budgethouders te werken is tot in elk geval 1 april 2011 opgeschort. De komende maanden wordt gebruikt om te zoeken naar de fraude gevallen.

+Read more...

In elk geval waren zowel oppositie als coalitie het erover eens dat goede initiatieven niet mogen lijden onder deze nieuwe regeling.

budgethouders voor budgethouders