U, de petitionaris
26602433060 87117ce784 b

Spoorverbinding van Emmen naar Stadskanaal, Groningen en Leeuwarden

9.699 ondertekeningen

Verbeter zo snel mogelijk de treinverbindingen met Emmen, door meer, snellere en vroegere oudere spoorverbindingen terug te halen!

Petitie

Wij

Bewoners van Emmen, en de rest van provincie Drenthe en Groningen die vroeger een spoorverbinding hadden

 

constateren dat:

  • Wij hadden vroeger veel meer snellere treinverbindingen met bijvoorbeeld Assen, Groningen, Zwolle en Duitsland etc.

  • nu hebben we alleen maar van die Q-line of Arriva-bussen.

  • Wij zouden graag zo snel mogelijk weer wat van onze vroegere sporen terug willen hebben

  • zodat we weer sneller bij plaatsen zoals Assen, Groningen en Leeuwarden kunnen komen.

vanaf station Emmen zouden dan drie nieuwe spoorverbindingen moeten komen:

  1. Verleng het spoor vanaf Emmen circa 20 kilometer weer door naar Stadskanaal, zodat de huidige trein van Zwolle naar Emmen weer door kan rijden naar Stadskanaal. Stadskanaal krijgt in 2018 ook weer haar treinverbinding met Groningen terug, dus dan zou het heel fijn als zij en Emmen ook weer hun trein naar Zwolle terug krijgen.

  2. een nieuwe spoorlijn van Emmen naar Groningen langs de N34, circa 45 kilometer, en stopt in: Klijndijk, Odoorn, Borger, Gieten, Annen, Zuidlaren, Glimmen en dan over bestaand spoor naar Haren en Groningen. In de toekomst komt er al een sneltrein van Enschede naar Emmen, die zou dan gemakkelijk over dit spoor kunnen doorrijden naar Groningen.

  3. een nieuwe spoorlijn van Emmen naar Leeuwarden via Assen via Klijdijk, Schoonoord, Elp, Hooglaren, Assen, Zeijen, Peest, Norg, Haulerwijk, Bakkeveen, Ureterp, Drachten, Boornbergum, Oudega, Garyp, Suwald, en dan over bestaand spoor verder via Camminghaburen naar Leeuwarden CS. Totaal 106 kilometer.

 

en verzoeken

spoorverbindingen in Drenthe naar Groningen en Leeuwarden.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
Tweede Kamer 
Petitieloket:
Einddatum:
27.12.2025 
Petitionaris:
Tim Sekac 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

DvhN: Vanaf Emmen met de trein naar Berlijn, Salzburg of Venetië? Goed nieuws voor spoorlijn naar Rheine

(...) Daarmee ziet Rink de kansen voor de Nedersaksenlijn alleen maar groter worden. ,,Je kunt dan vanaf Emmen per trein naar Groningen, naar Zwolle en naar Rheine.

+Lees meer...

Van eindstation nu is Emmen dan ineens een belangrijke schakel in het spoorverkeer.’’ lees verder

16.04.2023

Doel van de petitie wordt in de toekomst (deels) werkelijkheid!

Over de Nedersaksenlijn (de ontbrekende schakel tussen Emmen en Stadskanaal/Veendam) zijn ze momenteel intens druk mee bezig om iedereen die daarover gaat op 1 lijn te krijgen. Dat de trein van Groningen naar Veendam eind 2024 over bestaand spoor zal doorrijden over voormalig stoomtreinspoor naar Stadskanaal is al een feit.

+Lees meer...

Nu moet er alleen nog 100% overeenkomst komen over de spoorlijn tussen Stadskanaal en Emmen, momenteel is daar nog onenigheid over of dat nou via Ter Apel, Valthermont of Weerdinge moet lopen. Wat in ieder geval wel bijna zeker is, is dat het tussen 2035 en 2040 werkelijkheid moet zijn.

Of de andere 2 lijnen Emmen via de Hondsrug naar Groningen, en Emmen via Assen en Drachten naar Leeuwarden komen is nog zeer, zeer onzeker. Maar het is in ieder geval al een enorme verbetering als de lijn tussen Emmen en Veendam er straks ligt. Zo zijn de veenkolonien en Zuidoost Drenthe op de perfecte manier ontsloten.

RTV Drenthe

DVNH

01.07.2021

Wikinieuws: Handtekeningen voor drie extra spoorlijnen in Noord-Nederland

Een petitie voor drie extra spoorlijnen in Noord-Nederland is duizenden malen ondertekend. Het aantal stemmen gaat momenteel in een treinversnelling.

+Lees meer...

Binnen een week passeerde de teller de grens van drieduizend en vierduizend ondertekeningen. De petitie loopt sinds 29 maart en sluit op 27 november 2019.

Het initiatief is (...) Lees verder

07.12.2017