Snelweg A27 niet verbreden

128.203 ondertekeningen

Bewoners van Utrecht willen de A27-verbreding niet.

inwoners van Utrecht en medestanders

• Al jaren wordt er gesproken over de A27-verbreding
  • In 2020 besloot het kabinet dit toch te doen
  • Bewoners willen niet dat de A27 verbreed gaat worden

stop de verbreding van de A27.

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

06-06-2021
Organisatie:
KRU | Kerngroep Ring Utrecht

Update: Petitie 100.000 keer ondertekend!

Vorig weekend werd de petitie ‘Snelweg A27 niet verbreden’ online gezet. De petitie werd al binnen anderhalve dag 20.000 maal ondertekend.

+Lees meer...

In de loop van afgelopen week lanceerden een aantal bekende Utrechters een spoken word video onder de noemer #stopdeverbreding.

In de video vragen ze met een gedicht van Vincent Bijlo nadrukkelijk aandacht voor het behoud van Amelisweerd en dringen aan op het stoppen van de verbreding. De oproep wordt o.a. gedaan door Carice van Houten, Maarten van Rossem, Denise Jannah, Joris Linssen en Barry Atsma.

Met de hashtag #stopdeverbreding werd de video op de dag van lancering trending op Twitter, waardoor de actie ook in de media werd opgepikt. Al deze aandacht voor Amelisweerd leverde ook voor de petitie een enorme boost die nog niet is uitgeraasd. Vandaag bereikt het aantal ondertekenaars de 100.000, een bijna onvoorstelbaar succes.

Het bereiken van de 100.000 ondertekenaars is een goed moment om iedereen te bedanken die tot nog toe ondertekend heeft. Dankzij jullie steun wordt duidelijk hoe breed het verzet tegen de verbreding ten koste van Amelisweerd leeft. Maar ook hoeveel mensen ervan overtuigd zijn dat deze tijd om andere oplossingen vraagt, oplossing die tegemoetkomen aan de klimaatopgave, het bereikbaarheidsvraagstuk en de opdracht om onze kwetsbare natuur in stand te houden en te versterken.

Als Kerngroep Ring Utrecht voelen we ons enorm gesteund en zelfs geroerd door het enorme succes van de petitie. De petitie is een van de manieren waarmee we het verzet tegen de verbreding nadrukkelijk onder de aandacht willen brengen, naast andere acties en naast het juridische traject bij de Raad van State.

Je kunt ons daarbij steunen door de petitie en de spoken word video te blijven delen, door de KRU financieel te steunen en door op 17 maart een keuze te maken voor een partij die het groene hart voor Amelisweerd op de goede plaats heeft zitten. Wij zullen de petitie op een gepast moment aanbieden aan de nieuwe Tweede Kamer.

Dank je wel!

12-03-2021

Petitie inmiddels meer dan 60.000 keer ondertekend

Zaterdag 6 maart werd de petitie ‘Snelweg A27 niet verbreden’ online gezet op het platform petities.nl. In datzelfde weekend groeide de lijst in rap tempo door naar meer dan 20.000 ondertekenaars.

+Lees meer...

De petitie werd op Twitter door o.a. Claudia de Breij, Urgenda-directeur Marjan Minnesma, radio-dj Coen Swijnenberg, Guidehouse-directeur Kees van der Leun en weerman Reinier van den Berg en nog vele anderen gedeeld, waarmee de petitie meteen een groot bereik kreeg.

De petitie is een initiatief van een bezorgde bewoner, Tom van der Meer. Hij is verrast door het snelle en grote succes van de petitie. Uit privacy overwegingen en vanwege deze niet verwachte impact heeft hij besloten de petitie over te dragen aan de KRU|Kerngroep Ring Utrecht. Toevallig was de Kerngroep net aan het denken over een petitie rond verkiezingstijd. Wij danken Tom voor dit initiatief!

De Kerngroep, die al jarenlang strijdt tegen de verbreding van de Ring Utrecht A27/A12, zal nu als officiële petitionaris de vragen van media en andere geïnteresseerden beantwoorden en de petitie via haar kanalen en netwerk verder onder de aandacht brengen.

Bij dat onder de aandacht brengen worden we vanaf vandaag geholpen door een aantal bekende Utrechters die samen een ‘spoken word’ video opgenomen hebben. In de video vragen ze met een gedicht van Vincent Bijlo nadrukkelijk aandacht voor het behoud van Amelisweerd en dringen aan op het stoppen van de verbreding. De oproep wordt o.a gedaan door Carice van Houten, Maarten van Rossem, Joris Linssen en Barry Atsma. De actie met de hashtag #stopdeverbreding was vandaag trending op Twitter.

Het is de bedoeling om de petitie, voorzien van een groot aantal ondertekeningen aan te bieden aan de nieuwe Tweede Kamer.

10-03-2021