You, the petitioner
Screen shot 2017 07 30 at 13.30.58

Schiphol moet anders groeien

163 signatures

Schiphol moet niet langer groeien in aantal vliegbewegingen, maar door de prijs van die bewegingen.

Petition

We

omwonenden van een vliegveld in Nederland, Amsterdammers, andere belanghebbenden

 

observe

  • Schiphol bereikt z'n plafond van 500.000 vliegbewegingen in 2020 of eerder
  • Volgens ACI, de koepelorganisatie van luchthavenbedrijven, is de rol van prijsvechters op Schiphol het grootst in vergelijking met vergelijkbare vliegvelden
  • het vliegveld van Eindhoven zit ook vol
  • het vliegveld van Lelystad kan niet snel uitbreiden en uitbreiding is onwenselijk
  • alternatieven over de weg en het spoor worden door budget airlines uit de markt geprijsd
  • de winst die de staat maakt met Schiphol (in 2016 €130m) staat in geen verhouding tot de uitwassen (ziekte door vliegoverlast, teveel budgettoerisme in Amsterdam, einde nachttrein)
  • winstgroei voor Schiphol nu komt uit meer vliegbewegingen, ook al dragen die niets bij aan de geroemde netwerkfunctie van Schiphol
  • de winst zou moeten komen van noodzakelijke, dure vluchten

 

and request

Schiphol anders winst te laten maken, desnoods door, met een beroep op het publiek belang, de Europese regels aan te passen.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

Details

Addressed to:
Tweede Kamer 
Petition desk:
Closing date:
2017-10-28 
Lead petitioner:
Reinder Rustema 
Website:

History

Signatures

Updates

Amsterdam zegt weinig invloed te hebben op fijnstof

Volgens cijfers van het RIVM in het Actieplan Schone Lucht van de gemeente Amsterdam is 'lucht en rail' een ongeveer even grote bron van fijnstof als verkeer. Maar Amsterdam zegt weinig invloed hierop te hebben.

+Read more...

Het minste wat Amsterdam kan doen is te ijveren voor het bovenstaande. Dat scheelt veel verkeer op Schiphol. Van de spreekwoordelijke 60 vluchten per uur naar Barcelona blijft een fractie daarvan over per dag.

RIVM staafdiagram

2019-05-03

Het Parool: Ook prijsbreker Level start met 'pretvluchten' van Schiphol

(...) Schiphol - of de onafhankelijke slotcoordinator - hebben geen mogelijkheden om in te grijpen in de bestemmingenkeuze van maatschappijen. Dat leidde er de afgelopen jaren toe dat de luchthaven versneld volstroomde met 'pretvluchten' die niet direct bijdragen aan het netwerk van Schiphol.

+Read more...
2019-03-14

Grandfather rights in aviation

In de academische discussie over 'slot allocation' gaat het om 'grandfather rights'. Een uitdrukking voor situaties waarin rechten niet afgenomen worden van degenen die het al hebben terwijl voor nieuwkomers iets anders geldt.

+Read more...

Om praktische redenen of om politieke redenen. Volgens Wikipedia komt het begrip daar oorspronkelijk vandaan. Om kiesrecht te geven aan analfabete arme witte Amerikanen, terwijl voormalige slaven op die manier dat recht onthouden kon worden.

In de luchtvaart ging de discussie in de jaren negentig over het ontnemen van die grandfather rights bij de oude luchtvaartmaatschappijen omdat die te duur en niet innovatief waren door die comfortabele privileges. Het mag duidelijk zijn dat dit niet langer de situatie is. De 'uitdagers' zijn als prijsvechters ondertussen groter en populairder dan die voormalige staatsbedrijven.

Ze zijn een beetje te succesvol. Er wordt teveel gevlogen en dat is slecht voor het leefmilieu voor omwonenden en het klimaat op de planeet. Terug naar de oude situatie waarbij zakenreizigers een duur ticket kopen omdat de tijdswinst het voor hen wel waard is zou goed zijn voor het milieu. Als de massa dan uitwijkt naar alternatieven worden bus- en treinreizen een beter alternatief. Of men ziet af van frequent vliegen.

2019-02-27