Leerkrachten en hun leerlingen moeten ruimte krijgen om vanuit een brede pedagogische visie betekenisvol onderwijs te maken. Onderwijs dat mag afwijken van doodlopende wegen als strikte programma's voor jonge kinderen. Goed onderwijs voor elk kind, gegeven door deskundige leerkrachten.
Leerkrachten, ouders, directeuren, intern begeleiders, nascholers, pabo-docenten, onderzoekers
Dat het niet goed gaat in het basisonderwijs. De kranten staan regelmatig vol van alarmerende berichten en de TV brengt ook weinig goeds.
Er wordt veel over de hoofden van de leerkrachten beslist. Goed onderbouwde ideeën over spelend en ervarend leren zijn ondergesneeuwd door de hoos van opbrengstgericht werken. Een idee waar niemand ooit echt blij van werd, maar waartegen menig schoolbestuur en directie niet bestand bleek.
Een niet-selectieve basisschool: funderend onderwijs voor iedereen
Heldere rolverdeling: leerkracht ontwerpt en geeft onderwijs; directie schept ruimte voor nieuwe initiatieven; schoolbestuur bestuurt; ouder en leerkracht zijn partners
Niet strikt programmatisch onderwijs: ruimte voor spelend en onderzoekend leren
Pabo's werken met actuele onderwijspedagogische kwesties
Politiek en inspectie creëren randvoorwaarden voor autonome leraren