You, the petitioner
Screen shot 2016 02 29 at 23.14.49

Check travel documents only upon arrival

32 signatures

An EU directive dictates airlines and ferry companies to not take passengers on board without valid travel documnents. Tasks of customs are outsourced like this. When they do take them on board they have to pay a fine and bring the passenger back.

Resulting in refugees risking an illegal passage, even though an airline ticket would be far cheaper. All of today's misery could be over by adapting this EU regulation.

Petition

We

Europeans

 

observe

  • Regulation 2001/51/EG says that those who transport passengers have to make sure passengers have valid travel documents, otherwise there are sancitons.

  • War refugies who can claim their status as refugee still have to make this illegal journey because they cannot legally buy a ticket.

 

and request

To strike this directive for passengers with a return ticket.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

Details

Addressed to:
Europees Parlement 
Petition desk:
Closing date:
2018-02-10 
Lead petitioner:
ReindeR Rustema 
Website:

History

Signatures

Updates

Brief in NRC: Laat vluchteling vliegen

Na een eerdere publicatie in Trouw op 9 maart 2016, ook in NRC Handelsblad op 23 juli 2019:

Laat vluchteling vliegen

De lichamen van verdronken migranten blijven op de kust van Tunesië aanspoelen, constateerde UvA-hoogleraar Amade M’charek recent toen ze daar was (De lijken blijven op de kusten aanspoelen, 18/7). Europa doet niets.

+Read more...

Wat de EU wel met een pennenstreek kan doen is het veranderen van de Europese richtlijn 2001/51/EG. Die verplicht vliegmaatschappijen om de reisdocumenten van reizigers te controleren. Als ze een passagier vervoeren die niet de EU-lidstaat van aankomst in mag dan moeten ze die niet alleen terugbrengen, maar ze krijgen ook een boete of brengen hun vergunning in gevaar.

Natuurlijk nemen vluchtelingen liever het vliegtuig. Het is ook veel goedkoper en veiliger dan in zee gaan met een mensensmokkelaar. Vluchtelingen die vanuit een onveilig land komen kunnen dan direct door naar Ter Apel voor de volledige procedure. Migranten die op zoek zijn naar perspectief kunnen weer retour.

Reinder Rustema

is petitionaris van https://laatvluchtelingenvliegen.petities.nl

De alinea's waar geen ruimte voor was:

Maar niet zonder perspectief. Geef ze een speciaal aspirant-burgerservicenummer en identiteitskaart waarmee ze hun aanvraag via internet kunnen checken. Met die identiteit kunnen ze dan ook een debet-bankrekening openen en er geld op storten. Ze hebben al veel bespaard door te vliegen immers. Met de smartphone-app en de bankpas kunnen ze dan zaken doen als ze thuis zijn.

Een betrouwbare goedkope bankrekening kost ons als samenleving weinig, maar het maakt een wereld van verschil voor iemand uit een land met corruptie, een ontoegankelijk bankwezen en een disfunctionele economie. Dit kan ook een uitkomst zijn voor inwoners uit ons buurland Venezuela.

2019-07-23

Trouw, essay: Maak je grens potdicht en je krijgt juist méér migranten

Het potdicht maken van de grens werkt averechts, zegt migratiespecialist Thomas Spijkerboer. Het leidt juist tot een toename van migranten.

+Read more...

Zet de grens daarom liever open - voorzichtig. (...) zie af van de boetes voor luchtvaartmaatschappijen die deze mensen zonder het vereiste visum vervoeren). In combinatie met stevig investeren in opvang in de regio verklein je de chaos, en maak je geen smokkelaars rijk. (...) Lees verder

2018-04-24

Burgerinitiatief 'Let Refugees Fly to Europe'

Een goed idee ontstaat nooit op een enkele plek. In Duitsland begonnen twee politicologiestudenten, Matheus Meinlschmidt en Markus Jaggo, het burgerinitiatief Let's fly to Europe.

+Read more...

Vergelijkbaar van uitgangspunt. Maar helaas is de website twee jaar na het lanceren van hun initiatief niet meer actief. Wel aandacht in de New York Times op 24 september 2015. In Duitsland in Contra Magazin op 25 augustus 2016 en Deutschlandfunk op 23 augustus 2016.

2017-07-13