Het fraaie open uitzicht vanaf de draaibrug bij Artis over de Entrepotdoksluis met de grote ophaalbrug in de Hoogte Kadijk (1903) langs Museumwerf ‘t Kromhout naar de Oosterkerk, 3 rijksmonumenten, verdwijnt door vergunning van kolossale nieuwbouw (20 meter hoog) op de werf aan Hoogte Kadijk 145B
liefhebbers van Amsterdam, bezorgd om verlies van cultureel erfgoed op de Kadijken in de Binnenstad
Ontwerp-Bestemmingsplan Hoogte Kadijk 145B met 'Eerste Partiële Herziening Bestemmingsplan Oostelijke Binnenstad' af te keuren;
Op donderdag 27 maart 2025 houdt de Rechtbank Amsterdam om 09.00 uur zitting in ons beroep namens Stichting Buurtorganisatie 1018 vs. Waterschap Amstel Gooi en Vecht over de watervergunning, die Stichting Waternet namens het Dagelijks Bestuur van Waterschap AGV aan de projectontwikkelaars heeft verleend voor de bouw van 2 grote gebouwen op de werf aan Hoogte Kadijk 145B, Amsterdam, in de kernzone en beschermingszone van de Hoogte Kadijk als primaire waterkering, deel van het IJ-front en in de beschermingszone van de Entrepotdoksluis, primaire watergang, boezemwater voor afwatering en doorstroming naar gemaal Zeeburg.
De zwaar vervuilde landbodem onder de werf werd eerst metersdiep afgegraven en in bakschuiten afgevoerd, tijdelijk elders opgeslagen en is daarna weer terug gestort, ondanks dat het zwaar vervuilde grond is.
Dat zou zijn toegestaan, omdat het om 'gebiedseigen' grond gaat. Want, Amsterdam is nu eenmaal 'vies'. ?!?!
De oude damwanden bleken zwaar doorgeroest, deze zijn door nieuwe vervangen.
Een stuk waterbodem werd gedempt tot land voor een dragende poer met portaal onder het Werfgebouw, nu in opbouw, dat over de Nieuwevaart zal overhangen.
De Corten-stalen roestplaten, waarmee dit boven de gracht overhellend gebouw zal worden bekleed, zijn, ondanks corrosie van de roestlaag, dat in het water neerslaat, geen reden tot zorg voor het watermilieu voor Waterschap AGV. Zorgplicht?
We houden u op de hoogte over de uitslag en het vervolg van de ontwikkelingen.
Toen de uitvoerders van het nieuwbouwproject op de werf aan Hoogte Kadijk 145B op 7 en 8 augustus 2024 een tijdelijke keerwand in de Entrepotdoksluis sloegen - zonder vergunning dit aan de waterzijde van de oude damwanden te doen - en oude damwanden langs deze oostkade van de werf aan Hoogte Kadijk 145B trokken, wat de watervergunning van Waterschap AGV juist verbood, paste Waternet namens AGV bestuursdwang toe, legde werk aan de damwanden stil.
Op woensdag 25-09-2024, donderdag 26-09-2024 en vandaag, 30-09-2024, is ook de kadebeschoeiing onder en het restant van de oostelijke scheepshelling aan de noordzijde van de werf HK145B langs de Nieuwevaart gesloopt. Grote brokken beton zijn weggebroken.
Ook hier ligt de ernstig vervuilde grond nu braak. Het grachtenwater van de Nieuwevaart staat nu in direct contact met de landbodem.
Maar geen bestuursorgaan grijpt in, noch Waternet/AGV noch ODNZKG. Waarom?
De landbodem onder de werf is al decennia lang ernstig vervuild. Meerdere bodemonderzoeken toonden dit aan, in 1994, 1995, 1998, 2000, 2016 en recent.
Is dit een milieudelict of niet?! Wie helpt ons hier, wie geeft ons deskundig advies?
De bouwwerkzaamheden op de werf op Hoogte Kadijk 145B liggen nu stil, omdat de bouwers een nieuwe aanvraag moesten doen en hebben gedaan voor een nieuwe watervergunning damwanden bij Waterschap Amstel Gooi en Vecht.
Waternet treedt op namens Waterschap AGV.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2024-17640.html
De tijdelijke damkeerwand in de Entrepotdoksluis past niet in de huidige AGV-vergunning. Deze schreef voor, dat nieuwe damwanden aan de landzijde van de oude damwanden komen. Het trekken van oude damwanden was volgens de eerste watervergunning bovendien verboden.
Op 19 en 20 augustus is een torenkraan op de werf geplaatst, volgens de projectontwikkelaars bedoeld om zware bouwmaterialen, die over water worden vervoerd, te hijsen en te lossen.
Hoe verder, is nog onduidelijk, hangt af van een nieuwe vergunning damwanden.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2024-17640.pdf