Het uitgifte begeleidingsgesprek in de apotheek dient een farmaceutisch inhoudelijk gesprek te zijn. Voorlichting en instructie bevorderen een juist medicijngebruik en therapietrouw, nodig voor de patiëntveiligheid inzake medicijngebruik. Vertrouwen van de patiënt is hierbij van groot belang.
Optima Farma, het apotheekteam, apothekers & patiënten en cliënten van de apotheek.
Dat de diverse maatregelen, ingesteld om de farmaceutische gezondheidszorg betaalbaar te houden, veel impact hebben op het verstrekken van geneesmiddelen.
De uitleg hierover leidt tot veel discussie aan de balie in de apotheek. Gevolg: patiënten staan minder open voor een farmaceutisch inhoudelijk gesprek over geneesmiddelen.
Het vertrouwen in de farmaceutische zorg neemt af.
De patiëntveiligheid komt hierdoor in het gedrang.
Dat dit stopt. Wij willen dat het gesprek aan de balie in de apotheek weer farmaceutisch inhoudelijk is.
Dat gesprekken over medicijntekorten, wijzigingen in merken, vergoedingen, machtigingen en andere (financiële) zaken betreffende verstrekkingen van geneesmiddelen, voortaan aan het loket bij de overheid/zorgverzekeraar plaats vinden.
Vragen staat vrij, maar aan de juiste partij!