Cition400pix

Parkeervergunningen uitfaseren

Geparkeerde auto's nemen veel ruimte in beslag in relatie tot hoe weinig ze worden gebruikt. De meeste auto's staan 23 van de 24 uur per dag stil. Ondertussen zijn er de laatste jaren veel alternatieven bij gekomen voor het parkeren op straat. Je auto bij de ring parkeren en ophalen met een elektrisch deelautootje bijvoorbeeld.

Een minderheid van de Amsterdammers vult de openbare ruimte met auto's die voornamelijk stil staan.

Deze petitie heeft via een inspraak op de nota Bereikbare Stad een antwoord van het bestuur gekregen:

"De uitgifte van parkeervergunningen is nu al aan strenge regels gebonden. Het aantal parkeervergunningen is in relatie tot het aantal bewoners van Amsterdam laag. Er zijn geen plannen om de parkeervergunning te laten verdwijnen. Wel zullen vergunninghouders vaker moeten uitwijken naar ondergrondse parkeergarages. Niet overgenomen."

bezoekers en inwoners van Amsterdam

dat de gemeente Amsterdam sinds het invoeren van grootschalig betaald parkeren vanaf 1992 parkeervergunningen uitgeeft aan inwoners van Amsterdam;

dat er een grote en groeiende druk op de openbare ruimte is;

dat vergunninghouders onbeperkt met hun auto de openbare ruimte kunnen gebruiken;

dat de vergunninghouders verhoudingsgewijs veel meer openbare ruimte gebruiken dan inwoners en bezoekers zonder dit privilege;

dat de parkeervergunning de houders niet aanmoedigt om de auto niet op straat te parkeren;

de detailhandel in Amsterdam omzet uit de provincie verliest omdat men liever op internet koopt (de aankopen zijn niet thuis te krijgen);

dat economisch belangrijk verkeer voor Amsterdammers noodgedwongen op straat stil houdt of op stoepen parkeert omdat er geen of weinig (laden-lossen) parkeerplaatsen zijn zoals in buitenlandse steden;

dat er door arbowet en hoge loonkosten meer auto's met hydraulische installaties op straat staan (glazenwassen, bouwafval, etc.);

dat er sinds 1992 meer gezinnen met kinderen in de binnenstad wonen;

dat een minderheid van de bewoners in de binnenstad een parkeervergunning heeft.

aan te kondigen dat de huidige parkeervergunning op termijn zal verdwijnen, te beginnen in het centrum;

jaarlijks steeds hogere eisen aan nieuwe vergunninghouders te stellen, waarbij uiteindelijk alleen vergunningen op grond van een medische of economische noodzaak overblijven.

Sign this petition

Addressed to:
02-06-2016
Signable
ReindeR Rustema

ReindeR Rustema
Inwoner Amsterdam met af en toe een auto voor een paar uur
over 1 year
over 2 years
Will Cuypers
Schinnen
almost 4 years

Earlier updates

Nu.nl: Autobezit wordt aantrekkelijker door 'gesubsidieerde' parkeerplaats

Volgens Nu.zakelijk

Autobezit wordt gestimuleerd door de parkeervergunningen die in veel Nederlandse steden worden uitgegeven, dit zijn immers "gesubsidieerde" parkeerplaatsen.

Dat blijkt donderdag uit onderzoek door drie economen van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Het onderzoek heet "Car ownership and residential parking subsidies: Evidence from Amsterdam" en is van Jesper de Groote, Jos van Ommeren en Hans R.A. Koster van de Vrije Universiteit.

Samengevat:

SUMMARY? Many cities around the world have introduced paid parking but implicitly subsidize parking for example by providing residential parking permits for street parking.

+Read more...

We study the welfare effects of residential parking subsidies through changes in car ownership for Amsterdam. We employ a boundary-discontinuity design that exploits spatial variation in the length of waiting lists for permits and therefore in the size of the parking subsidy. In the city center, the waiting time for a permit is up to four years. Our results indicate that one additional year of waiting for a parking permit reduces car ownership with 2 percentage points corresponding to a price elasticity of car demand of?0.8. We demonstrate that subsidizing residential parking induces a substantial welfare loss. On average, a parking permit induces anannual deadweight loss of €270. Furthermore, we show that the provision of parking permits is an income-regressive policy: rich households are five times more likely than poor households to receive these (implicit) parking subsidies.

Nu.nl: Autobezit wordt aantrekkelijker door 'gesubsidieerde' parkeerplaats
02-10-2015 | Petition:Parkeervergunningen uitfaseren

Ingezonden brief in Het Parool en op Amsterdam Centraal: Parkeren in de openbare ruimte

In de discussie over de volle stad wordt de olifant in de kamer vaak niet benoemd. Ja, stilstaande auto's zijn een probleem, maar heb het dan ook over de parkeervergunningen.

+Read more...

Door dit asociale privilege kan een minderheid van Amsterdammers voor een koopje de openbare ruimte disproportioneel bezetten.

Als het sneeuwt, wordt pijnlijk zichtbaar dat veel geparkeerde auto's lang stilstaan. Laat ze de straatprijs betalen! Het wordt dan goedkoper een valetparkingdienst die de auto buiten de ring parkeert te nemen of een Car2Go naar je geparkeerde auto. Leg een autoschip bij de Petroleumhavenweg en je hebt in één klap een derde van de parkeerplaatsen in het centrum erbij.

AmsterdamCentraal.nl: Parkeren in de openbare ruimte
26-03-2015 | Petition:Parkeervergunningen uitfaseren

Parool: parkeervergunningen levert 36, straatparkeren 118 miljoen op

Het Parool schrijft hoe weinig de parkeervergunningen opleveren ten opzichte van het straatparkeren. De inwoners met een parkeervergunning betalen slechts 36 miljoen terwijl veel van hen in de praktijk bijna de hele dag hun auto's op straat hebben staan.

+Read more...

Alleen de forensen verlichten op weekdagen de openbare ruimte een beetje.

Als inwoners evenveel moeten betalen als bezoekers dan kunnen de inkomsten uit parkeren makkelijk verdubbelen. Belangrijker is dat er veel meer ruimte op straat zal zijn omdat inwoners geen auto meer op straat zullen parkeren.

Dus teken deze petitie voor het uitfaseren van parkeervergunningen!

Het Parool: "Zo verdient de gemeente 170 miljoen euro aan parkeren"
04-03-2015 | Petition:Parkeervergunningen uitfaseren