Polyculture  carla antonini  300px

Overschakelen op kringlooplandbouw

1985 ondertekeningen

Onze landbouw is in toenemende mate afhankelijk van eindige grondstoffen op basis van aardolie. Hiermee wordt de natuurlijke draagkracht van de Aarde overschreden. Er moet nu een snelle transitie ingezet worden naar een volledig duurzame landbouw waarmee alle mensen blijvend gevoed kunnen worden.

de bevolking van Nederland

dat onze voedselzekerheid in het geding is. Het creëren van fantoomdraagkracht door middel van industriële landbouw kan catastrofale gevolgen hebben; kringlooplandbouw creëert daarentegen eeuwigdurende draagkracht en vervult de basisvoorwaarden voor de productie van volwaardig voedsel.

dat de overheid in gaat zien dat voorspellingen over bevolkingsgroei niet zichzelf moeten waarmaken, maar dat de draagkracht van de planeet de bevolkingsgrootte bepaalt. Als reactie hierop moet de overheid een geheel nieuw beleid inzetten dat voedselzekerheid op de langere termijn garandeert door de bodemvruchtbaarheid op te bouwen in plaats van af te breken.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

21-02-2014
Gesloten
Marc Siepman

Jan Juffermans
Boxtel
Adviseur en lezingen-gever over mondiale duurzaamheid
Loes van Loenen
Culemborg
Jaap Molenaar
Kolhorn
Voorzitter Bijenstichting
ongeveer 3 jaar
C.W.E. (Bessie) Schadee, directeur St. Gezonde Gronden, voorzitter Netwerk Vitale Landbouw & Voeding
Wassenaar
Initiatief Bewust Bodemgebruik
John van der Rest
Nijmegen
auteur boek 'Op weg naar een fijnzinnige landbouw'

Nieuwtjes

Eerder toegevoegd

Aanbieden petitie Overschakelen op kringlooplandbouw

Het afgelopen jaar heb ik niet veel tijd besteed aan de petitie Overschakelen op kringlooplandbouw. Toch blijkt dat de tijd rijp begint te worden om hem te overhandigen. Komende vrijdag 21 en zaterdag 22 februari is de Voedsel Anders conferentie in Wageningen.

+Lees meer...

Ik ga proberen de petitie aan te bieden aan één van de aldaar aanwezige politici. Als je nog mensen kent die hem willen ondertekenen, dan moet dat dus op donderdag 20 februari 2014 gebeuren. Ik hoop de 2000 gepasseeerd te zijn als ik hem ga aanbieden... Want het is de hoogste tijd voor verandering!

Gevoel voor humus