U, de petitionaris
Er is nieuws!
Ottoweg  hengelo

Overal betaald parkeren

19 ondertekeningen

In toenemende mate wordt betaald parkeren ingevoerd. Er is sprake van een 'waterbedeffect'. Waar het gratis/goedkoper is worden meer auto's geparkeerd. Laten we het omdraaien en daarmee autobezit ontmoedigen, ten gunste van autodelen. "Overal betaald parkeren, behalve op eigen erf." Dan komt er meer ruimte voor voetgangers binnen de bebouwde kom. De 'auto-afhankelijken' buiten de bebouwde kom krijgen geen hogere maandelijkse lasten. Ze parkeren immers op eigen erf. Maar hun incidentele bezoek binnen de bebouwde kom is dan altijd belast, dat stimuleert alternatieve vormen van bezoek.

Petitie

Wij

inwoners en bezoekers van Nederland

 

constateren dat:

  • de auto domineert in de openbare ruimte
  • een auto gemiddeld 23 van de 24 uur stil staat
  • de stimulans om efficiënt gebruik te maken van een auto (als deelauto, huurauto, taxi, bus en dergelijke) nog laag is
  • parkeerplaatsen aanleggen en onderhouden kost geld (een subsidie van €717 per jaar)

en

  • betaald parkeren op basis van GPS-lokatie efficiënter en gemakkelijker is dan met parkeermeters
  • de telefoon nu al op grote schaal wordt gebruikt om betaald parkeren mee door te geven
  • parkeergarages, parkeerterreinen en privéterrein onderbenutte bestaande alternatieven voor parkeren in de openbare ruimte bieden

en

  • de privacy van de parkerende automobilist te beschermen is. Bijvoorbeeld door de verantwoordelijkheid bij de automobilist te laten (geen centrale opslag van gegevens). De automobilist kan een boete ongedaan maken met lokatie- en betaalgegevens.

 

en verzoeken

  • al het parkeren in de openbare ruimte betaald te maken, ook/juist in een verlaten gebied met veel ruimte.
  • de prijs voor parkeren door de lokale politiek te laten bepalen (bijvoorbeeld op basis van plaats, tijd en gewicht of volume).
  • de belasting op autobezit te verlagen met wat men gemiddeld kwijt zal zijn aan betaald parkeren (voor draagvlak).
  • parkeernormen voor parkeerruimte op eigen erf los te laten (want woonruimte is profijtelijker).

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
Tweede Kamer 
Petitieloket:
Einddatum:
29-11-2025 
Petitionaris:
Stichting Ik Ben Autovrij 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Consequenties van betaald parkeren voor een supermarkt

Gratis parkeren bij een supermarkt met een eigen parkeerplaats zal dan ook veranderen. Het parkeerterrein zal met slagbomen beheerd worden omdat automobilisten zich zullen voordoen als klant.

+Lees meer...

De supermarkt zal een minimaal bedrag op de kassabon en/of een maximaal aantal minuten parkeren als voorwaarde stellen. Waarschijnlijk is dat de parkeerplaatsen ook te huur zullen zijn, iets onder de prijs van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Dat levert meer op dan de smalle marge op supermarktproducten. Zeker buiten openingstijden zullen de parkeerplaatsen geëxploiteerd worden.

Voor een supermarkt en voor klanten zal het thuisbezorgen van de wekelijkse boodschappen belangrijker worden. Het is efficiënter om een bezorger een route langs de huizen van automobilisten te laten rijden dan om al die automobilisten met de auto naar een parkeerplaats op waardevolle grond te laten komen. Op die parkeerplaats verschijnen woningen. De supermarkt zal dan liever meer supermarkten zonder parkeerplaats op loopafstand bieden zoals gebruikelijk in binnensteden.

De vraag naar openbare parkeerplaatsen bij het winkelcentrum zal afnemen omdat het gratis is om te voet of met de fiets te komen. Even met de auto naar het winkelcentrum vlakbij heeft dan een prijs. Een minderheid zal zich door een huisgenoot laten brengen en ophalen. Die grond komt beschikbaar voor andere functies of woningen.

17-08-2025

The Guardian: Why we should be paying more for parking – video explainer

Charging more for parking could save the environment, ease congestion and inject energy back into the high street. But how? The Guardian's Peter Walker explains that we've been thinking about parking all wrong: it's not a right, but rather an over-subsidised waste of space (...) lees verder .

30-10-2018

De Correspondent: De oplossing voor bijna alles: duurder parkeren

In Nederland heb je het recht om te stemmen, te spreken, je te verenigen – en om je auto gratis voor de deur te parkeren. Het gevolg: een lelijke stad, woningnood, milieuvervuiling, horizonvervuiling.

+Lees meer...

En gebrek aan speelplek, fietspaden, groen. Parkeren gaat over alles, zelfs over de autolozen. lees verder

"In 1953 was het gedaan met deze vroege vormen van parkeerregulering. De ANWB en de autominnende lobby wisten de Tweede Kamer zover te krijgen een einde te maken aan de vrijheid van gemeenten om parkeerbelasting te heffen. Straatparkeren was voortaan gratis, zelfs in de historische binnensteden." en de bijbehorende wetswijziging (...) "Pas in de jaren zeventig maakte de Tweede Kamer het weer mogelijk parkeren te beprijzen. Maar toen was gratis parkeren al gestold tot een verworven recht."

"Inmiddels zijn er 8,2 miljoen auto’s in Nederland, daarvoor zijn zo’n 16 miljoen parkeerplekken beschikbaar, die bij elkaar ongeveer 175 vierkante kilometer ruimte innemen – iets meer dan het landoppervlak van de gemeente Amsterdam. Meer dan tweederde van deze parkeerplekken staat op openbare ruimte en 92 procent van die plekken wordt gratis en voor niets aangeboden" op basis van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, 'Sturen in parkeren', pdf

"Sinds de jaren tachtig wordt er steeds minder auto gereden, maar zijn er steeds meer auto’s. Kortom: we staan vaker stil!"

30-10-2018