Open standaarden en open source software bij de Nederlandse overheid

Eis tot het volledige gebruik van open standaarden en open source software bij de Nederlandse overheid.

computergebruikers van Nederland

dat het openbaar bestuur wel het gebruiken van open standaarden en open source software met de mond belijdt maar in de praktijk gesloten software en gesloten bestandsformaten blijft gebruiken. De discussie gaat vaak over de aanwezigheid van geschikte software of de prijs van de veranderingen die dat met zich meebrengt. Daar moet het niet om gaan. Hoewel open standaarden en open source software vaak gekozen worden vanwege de lagere prijs, is het sociaal-politieke aspect het belangrijkst. Het gaat om:

1. de onafhankelijkheid, duurzaamheid en transparantie van elektronische informatieverwerking door een soevereine en democratische overheid.

2. het besteden van publieke middelen die, waar mogelijk, ten goede komen aan de Nederlandse gemeenschap. Voor de verdere ontwikkeling van de Nederlandse IT-sector is het van levensbelang dat de Nederlandse overheid een beroep op haar doet in de ontwikkelingsfase, en niet als afnemer van louter geïmporteerde korte-termijn oplossingen. Bij een vergelijkbaar prijsniveau is het beter om geld uit te geven aan Nederlandse software-ontwikkelaars die werken aan innovatieve software die de gemeenschap ten goede komt dan aan geïmporteerde softwarelicenties.

Als innovatie voor Nederland zo belangrijk is als het instellen van het Innovatieplatform doet vermoeden, dan is het eisen van open standaarden en het voldoen eraan als levensader van de informatie-economie een eerste vereiste.

de Tweede Kamer, 1. een expliciete wettelijke verplichting in de nationale wetgeving op het gebruik van open standaarden in de informatie-uitwisseling binnen de publieke sector in Nederland en in communicatie met de burger. 2. met belastinggeld op maat geschreven software toepassingen onder een open sourcelicentie actief ter beschikking te stellen, om zo verdere ontwikkeling te faciliteren. 3. om te onderzoeken hoe Nederland als 'goede burger' van de open source-gemeenschap actief kan bijdragen aan de open source-softwareontwikkeling - bijvoorbeeld door het aanstellen van applicatieprogrammeurs in overheidsorganisaties die hun werk aan de gemeenschap ter beschikking stellen.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

13-09-2005

Nieuwtjes

Eerder toegevoegd

Antwoord op Open Source petitie

Tweede Kamerlid Kees Vendrik heeft in een videoboodschap (MP4/QuickTime/Flash) een antwoord gegeven waarom er niets gedaan is met de Open Source Petitie. Dit deed hij voor een toespraak voor een conferentie van de Internet Society over onder andere het Open Document Format. .

Petitie overhandigd aan Kamerleden

Namens 5 Tweede Kamerleden heeft voorzitter van de Economische Zaken commissie Pieter Hofstra (VVD) op 13 september 2005 de Open Source petitie in ontvangst genomen. Aanwezig waren: Martijn van Dam (PvdA), Szolt Zabo (VVD), Arda Gerkens (SP), Paul Jungbluth (GroenLinks) en Bert Bakker (D66).

+Lees meer...

Zie ook het persbericht erover.

Het nieuws staat ook in in het vaktijdschrift 'De Automatiseringsgids'.

Posters verwijzen naar petitie

Het campagneteam voor de opensource petitie gaat voortvarend te werk en biedt nu ook posters aan met een verwijzing naar de petitie. Iedereen met een printer kan een A3 of A4 formaat poster afdrukken om anderen erop te wijzen.

+Lees meer...

De aanleiding voor deze actie is de What The Hack gebeurtenis/congres waar aanwezigen deze poster waarschijnlijk op hun tent zullen plakken