U, de petitionaris

Ontvlecht de metro van Amsterdam

13 ondertekeningen

De oud-voorzitter van het Metrocomité van de Europese brancheorganisatie van het openbaar vervoer zegt in Het Parool dat hij geen metronetwerk ter wereld kent dat zo complex is als het Amsterdamse. Daarom zijn er zoveel storingen. Maak het dus simpeler.

Petitie

Wij

metrogebruikers, metrokenners (zowel professioneel als amateur)

 

constateren dat:

  • het metronetwerk van Amsterdam is het resultaat van veel politieke compromissen
  • het gevolg daarvan is dat de lijnen zijn 'vervlochten', waarbij verschillende lijnen het spoor met elkaar delen
  • deze vervlechting heeft een aantal nadelen:
    • verstoringen op de ene lijn spreiden zich sneller uit over het hele netwerk,
    • de frequenties per lijn liggen lager dan bij een ontvlochten lijnvoering en
    • de dienstregeling per lijn kan minder eenvoudig op de vervoersvraag worden afgestemd.
  • het vervlochten netwerk is een permanente puzzel voor de beheerders van het netwerk, nu en in de toekomst

 

en verzoeken

beslis nu om het metronetwerk te 'ontvlechten'; elke metro rijdt op en neer over een eigen stuk spoor, zoals overal in de wereld gebruikelijk.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
Stadsregio 
Petitieloket:
Einddatum:
20-02-2025 
Petitionaris:
ReindeR Rustema 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Het Parool: Amsterdammers over schrappen metro 53

Het Parool verzamelde reacties over het voorgestelde schrappen van metro 53. Dat is een consequentie van de ontvlechting.

+Lees meer...

Bewoners in Zuidoost moeten dan overstappen op Van der Madeweg om de metrohaltes Spaklerweg en CS en alles ertussen te bereiken.

Er kwamen allerlei reacties die gratis terug te lezen zijn en als dat niet werkt via deze kopie. Lees ook het pleidooi om metro 51 naast 53 ook te schrappen voor goede ontvlechting.

De petitionaris van deze petitie kreeg 'het laatste woord' met deze bijdrage:

‘Amsterdam heeft onnodig complex en duur metronetwerk’

Bewoners van Zuidoost willen metrolijn 53 behouden en verbazen zich: “Het plan om te ontvlechten lijkt wel onkruid dat telkens weer terugkeert.” Ontvlechten is cruciaal om metrolijnen frequent en liefst geautomatiseerd en goedkoop te laten rijden; zonder andere lijnen tegen te komen rijdt een metro dan snel heel vaak op en neer, zonder gepuzzel met een dienstregeling.

In het verleden zijn er heel democratisch door de gemeenteraad beslissingen genomen over metrolijnen. Soms om te beknibbelen en soms om bewoners te plezieren, maar altijd waren het compromissen. Uiteindelijk heeft Amsterdam daardoor nu een bijzonder complex en duur metronetwerk dat lastig te exploiteren en te beveiligen is, omdat voorkomen moet worden dat kruisende metro’s op elkaar botsen.

Metronetwerken werken dus goed als je veel kunt overstappen en metro’s frequent rijden. Hoe los je dit democratisch op?

28-03-2024