Screenshot 2019 03 02 14 33 31

NPO, maak downloaden weer mogelijk

Op 19 nov. '19 is de petitie aangeboden.

Download tools voor de NPO werken sinds 1 maart '19 niet meer. Naar verluid komt dit omdat de NPO gekozen heeft DRM in te schakelen. Dit schaadt een hoop mensen die geen andere opties hebben om programma's terug te kijken.

NPO kijkers, Nederlandse belastingbetalers, liefhebbers van technologie en vooruitgang.

• Sinds 1 maart 2019 werken tools als GemistDownloader, npo downloader en youtube-dl niet meer voor de NPO.

• Naar verluid komt dit omdat de NPO gekozen heeft DRM in te schakelen.

• Dit treft onder andere mensen met een gezichtsbeperking, die de ondertiteling wilden aanpassen in hun eigen mediaplayer, mensen die bijvoorbeeld Linux gebruiken op energiezuinige apparatuur, en kampeerders die een programma offline willen zien zonder dat er internet beschikbaar is.

• Het gaat om publiek gefinancierde uitzendingen.

• Een relatief kleine doch zeer gemotiveerde groep trouwe kijkers zou u met weinig moeite een groot plezier kunnen doen.

De oude situatie te herstellen waarbij downloaden zonder DRM mogelijk is.

Het antwoord

Kamerleden nemen het ter kennisgeving aan

Vorige week maandag was het media-overleg in de Kamer (op tweedekamer.nl als mp4 met srt-ondertiteling te downloaden.) Helaas is het onderwerp van onze petitie daarbij niet aan bod gekomen, ondanks eerdere interesse getoond door enkele Kamerleden. Ik verwacht zelf niet dat dit nog een politiek vervolg zal krijgen.

De redenen daarvoor zijn mijns inziens divers. Ten eerste leeft het onderwerp niet zo in de samenleving. Het is een wat technisch onderwerp. Veel mensen hebben geen beeld bij versleuteling, DRM etc. Daarnaast is er relatief weinig discussie en berichtgeving over digitale burgerrechten. Daardoor leeft de gedachte niet zo dat we als publiek ook eigenaar zouden moeten zijn van publiek gefinancierde producties van de NPO. Ook is het niet een onderwerp dat veel emotie opwekt, zoals identity / migratie / veiligheid / seksualiteit / etc. Het aantal ondertekeningen, 852, is electoraal gezien natuurlijk niet zo beduidend. Dit is duidelijk geen massabeweging waar politici rekening mee hoeven te houden. Niet alleen voor de massa is dit onderwerp wat te technisch; ook voor veel politici is het te technisch. Kamerdebatten zijn mijns inziens vaak een wedstrijd in spitsvondigheden.

Niettemin hebben we, ook dankzij uw ondertekening, dit wel weer onder de aandacht kunnen brengen van enkele Kamerleden. Zo blijft de discussie toch een beetje voortkabbelen. Willen we een samenleving waarin we als burgers de controle behouden over een steeds meer digitale wereld, dan zullen we die discussie niet moeten opgeven. Ook mogen we van politici eisen dat ze inhoudelijke en technische kennis hebben of verwerven. (Dat had bijvoorbeeld de Fyra miskleun en het stikstofdrama kunnen voorkomen.)

Daarom nogmaals mijn dank voor uw aandacht en ondertekening. Ik hoop ook dat u zelf die discussie bij de juiste gelegenheden, formeel of informeel, voortzet.

Ook wil ik u erop wijzen dat via de website Downloadgemist het momenteel weer mogelijk lijkt om NPO uitzendingen te downloaden. Zelf heb ik het niet uitgeprobeerd, maar van twee mensen begreep ik dat die dienst het weer doet. Dit is natuurlijk geen officiële dienst en het is dan ook nog maar te bezien hoelang dit blijft werken.

Nogmaals dank,

Hartelijke groet,

19-11-2019
Gesloten

Kamerleden nemen het ter kennisgeving aan

De redenen daarvoor zijn mijns inziens divers.

Nogmaals dank,

Hartelijke groet,

04-12-2019

Overhandigd en mogelijk 25 november 2019 besproken

Dank u voor uw steun aan de petitie "NPO, maak downloaden weer mogelijk", waarbij we hopen dat versleuteling (DRM) zoveel mogelijk teruggedraaid wordt zodat downloadtools het weer doen. Dinsdag 19 november jl.

heb ik de petitie overhandigd aan de Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

Er waren 852 ondertekeningen. Bij de overhandiging heb ik naast de tekst van petitie en de lijst met ondertekenaars ook een begeleidende brief gevoegd.

Bij de overhandiging heb ik een papieren versie en een digitale (usb) overhandigd. Daarbij heb ik een mondelinge toelichting gegeven. De ontvangst door alle partijen was open, geïnteresseerd en sympathiek.

Dezelfde dag nog kreeg ik een leuke reactie van Joost Sneller die wees op de schriftelijke vragen die D66 eerder over dit onderwerp gesteld heeft. Hier die vragen en de antwoorden van de minister.

Maandag aanstaande, dus 25 november, is er een OCW overleg over de Media. Mogelijk zal ons onderwerp daarbij kort aan bod komen. Enkele aanwezige Kamerleden hintten daarop. Echter, formeel is het niet geagendeerd. Wie dat wil kan de ontwikkelingen volgen via Tweedekamer.nl en na afloop via Debat Gemist. In de Groen van Prinstererzaal.

Hiermee hebben we een en ander onder de aandacht gebracht en is ons werk gedaan. De politiek is aan zet en ik hoop dat onze petitie daarbij een stimulans is geweest. Graag dank ik petities.nl voor het mogelijk maken van deze gezamenlijke inspanning.

Met vriendelijke groet,

23-11-2019