Snowden klokkenluider guardian screenshot 0

Nederlands asiel voor klokkenluider Edward Snowden

Edward Snowden is een Amerikaanse klokkenluider. Hij lekte onlangs informatie over het 'PRISM' spionageprogramma, wat via Facebook, Twitter en Google alle mensen ter wereld bespiedt. Als Snowden wordt uitgeleverd, riskeert hij minstens 20 jaar celstraf. Nederland moet Snowden asiel aanbieden.

bezorgde wereldburgers

dat klokkenluider Edward Snowden zijn kennis van het Amerikaanse 'PRISM'-spionageprogramma, wat burgers wereldwijd bespiedt via Facebook, Twitter en Google, naar de media heeft gelekt. Snowden is door zijn onthullingen zijn leven niet zeker, verblijft sindsdien in Hong Kong en zoekt asiel [1]. De Amerikaanse overheid heeft inmiddels om zijn uitlevering gevraagd [2]. Snowden zal net als Bradley Manning (Wikileaks) onder de 'Espionage Act' van 1917 een flinke celstraf tegemoet zien van tenminste 20 jaar [3].

[1] http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/09/edward-snowden-nsa-whistleblower-surveillance

[2] http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Tech-Media/article/detail/3455910/2013/06/10/Congreslid-Klokkenluider-Snowden-moet-aan-VS-worden-uitgeleverd.dhtml

[3] http://en.wikipedia.org/wiki/EspionageActof_1917

11-09-2016
Mathijs Koenraadt

Wat Amerika zich afvraagt: is Snowden een held of een landverrader?

Bron: nrc.nl Het NSA-debat in de Verenigde Staten vernauwt zich momenteel tot klokkenluider Edward Snowden, aldus onze correspondent Guus Valk. Grofweg draait de discussie om de vraag: is Snowden een nationale held of een landverrader? Op verzoek van Auxen is dit artikel ingekort..

Google wil aantal overheidsverzoeken publiceren - rechtszaak over PRISM

Bron: nrc.nl Google heeft het Amerikaanse ministerie van Justitie gevraagd of het bedrijf het aantal verzoeken mag publiceren dat het krijgt van nationale veiligheidsdiensten. Dat schrijft Google in een blogpost.

Op die manier wil het bewijzen dat er niet "onbeperkt toegang" wordt gegeven tot data en gegevens van klanten. Een burgerrechtenorganisatie heeft ondertussen een aantal topambtenaren aangeklaagd omdat surveillanceprogramma PRISM grondrechten zou schenden. Op verzoek van Auxen is dit artikel ingekort.

12-06-2013

Europa eist uitleg VS over internetspionage

Bron: nu.nl De Europese Unie heeft ‘snelle en concrete antwoorden’ van de Verenigde Staten geëist op vragen of de internetcontroleprogramma’s de fundamentele privacyrechten van Europese burgers schenden. Op verzoek van Auxen is dit artikel ingekort..