Muzee moet open blijven

Op 24 april 2020 heeft de adviescommissie voor het Kunstenplan 2021-2024 het advies gegeven om Muzee Scheveningen geen subsidie meer te verstrekken. Dit zou betekenen dat Muzee Scheveningen eind december 2020 de deuren moet sluiten.

'Geschrokken en verbijsterd' reageerde Jeroen van de Wiel, de interim-directeur van Muzee Scheveningen, hij begrijpt niets van het harde oordeel van de adviescommissie. Muzee Scheveningen is hét cultuuranker en museum voor Scheveningen en ontvangt zo'n 40.000 duizend bezoekers per jaar.

bezoekers en liefhebbers van Muzee Scheveningen

dat de adviescommissie voor het Kunstenplan 2021-2024 een negatief advies heeft aangeboden aan de gemeente Den Haag: zij adviseert de subsidieaanvraag niet te honoreren. Dit zou betekenen dat Muzee Scheveningen de deuren zou moeten sluiten.

Een heroverweging van het advies door de wethouder en/of de gemeenteraad van Den Haag.

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

01-08-2020
Jeroen van de Wiel
Muzee Scheveningen

Muzee Moet Blijven, wij strijden door!

Beste vrijwilligers en sympathisanten van Muzee,

Op woensdag 24 juni kregen wij te horen dat een deel van de subsidie die Muzee voor de volgende beleidsperiode heeft aangevraagd is toegekend. Het is natuurlijk erg goed nieuws dat we het na acht weken campagne voeren met een fantastisch campagneteam en jullie als geweldige achterban voor elkaar hebben gekregen om de subsidie voor het museumgedeelte van Muzee te behouden.

Wij voelen ons enorm gesteund door de achterban, de gemeenteraad en nu ook door het college.

Uiteraard zijn we erg blij met deze beslissing, maar helaas schuilt er nog een vervelend addertje onder het gras. De wethouder heeft aangegeven de subsidie voor de museale functie toe te kennen, maar nog niet voor de cultuurankerfunctie die Muzee ook heeft. De wethouder heeft ook aangegeven dat de cultuurankerfunctie in het stadsdeel Scheveningen blijft, maar dat het onzeker is of dat bij Muzee is.

Wij zijn hier erg van geschrokken, want we hebben de afgelopen jaren juist veel geïnvesteerd in tal van culturele activiteiten waarmee we bezoekers op een laagdrempelige manier kennis laten maken met kunst en cultuur. We zijn tal van samenwerkingsverbanden aangegaan met organisaties in Scheveningen en elders in Den Haag en we hebben het afgelopen jaar vol ingezet op verdere integratie tussen de museum- en cultuurankerfunctie.

Het cultuuranker en museum gaan juist bij Muzee hand-in-hand samen. Jong en oud komen er samen en doelgroepen die normaal gesproken niet met kunst en cultuur in aanmerking komen, bereiken wij nu wel. Denk bijvoorbeeld aan het festival Kunst en Cultuur, de concerten en voorstellingen in Muzee, of de exposities van kunstenaarscollectieven. Muzee biedt heel Scheveningen laagdrempelige toegang tot cultuur.

Wij willen graag dat Muzee cultuuranker blijft omdat de combinatie museum & cultuuranker uniek is en die functie als een integraal onderdeel van het museum uitmaakt.

We zetten de schouders er nog even onder en vertrouwen erop dat u ons blijft steunen. Nogmaals ontzettend bedankt voor alle steun tot nu toe! Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuws omtrent Muzee en de cultuurankerfunctie? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief via www.muzee.nl

26-06-2020