U, de petitionaris
Tnk zwart 43 nieuw

Meer talen in het onderwijs, minder segregatie

223 ondertekeningen

De Nederlandse wet staat leerlingen toe eindexamen te doen in Arabisch, Chinees, Duits, Frans, Italiaans, Russisch, Spaans en Turks, naast verplicht Nederlands en Engels. De keuze is aan de leerling, maar de school bepaalt het aanbod. Laat de leerling kiezen en bied het onderwijs aan!

Petitie

Wij

(taal)wetenschappers en onderwijskundigen, docenten, opleiders en anderen,

 

constateren dat:

  • dat leerlingen en ouders niet weten van de mogelijkheid die de wet hen biedt, om onderwijs te krijgen en examen te doen in acht talen, naast Nederlands en Engels (art. 26, Wet op het Voortgezet Onderwijs);

  • dat deze (en andere) talen van belang zijn voor Nederland en voor de ontwikkeling van alle leerlingen in deze globaliserende en etnisch-diverse samenleving;

  • dat onderzoek en praktijk tonen dat meertalig onderwijs segregatie vermindert,

 

en verzoeken

wethouders van onderwijs, schoolbesturen en schooldirecteuren

  • om leerlingen en ouders te informeren over de mogelijkheid onderwijs te krijgen en examen te doen in Arabisch, Chinees, Duits, Frans, Italiaans, Russisch, Spaans en Turks (en Fries in Friesland);

  • om samen met taalwetenschappers, taaldocenten en deskundige ouders lokale actieplannen te ontwikkelen en steunpunten voor scholen op te richten om invulling te geven aan meertalig onderwijs.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
gemeenten 
Petitieloket:
Einddatum:
15.03.2022 
Petitionaris:
Karijn Helsloot 
Organisatie:
Studio Taalwetenschap / Stichting Taal naar Keuze 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Petitie bij Wit aan Zet in Pakhuis de Zwijger

Afgelopen 25 juni hebben wethouder onderwijs van Amsterdam, Marjolein Moorman, en voorzitter van Curriculum.nu, Theo Douma, kennis genomen van de petitie. Aan de heer Douma is gevraagd of 'vreemd' bij Moderne Vreemde Talen voortaan tussen haakjes mag staan: voor veel leerlingen is een van deze talen niet vreemd, maar juist een dagelijkse thuistaal.

+Lees meer...

Ook dit is 'Wit aan Zet'.

27.06.2019